Teamleader Blog Article

3 Essentiële skills voor toekomstgerichte ondernemers

3 Essentiële skills voor toekomstgerichte ondernemers

Om maar even met een huizenhoog cliché te beginnen: de digitaliseringstrein is weg, en wie er niet op zit, is gezien. Maar wat betekent dat concreet voor ondernemers? Hoe kunnen zij succesvol blijven in het snel veranderende ondernemerslandschap, waar technologische disruptie en volatiele businessmodellen het voor het zeggen hebben? 

Ondernemers zijn in wezen niet zo sterk veranderd tegenover pakweg 50 jaar geleden: slimme, creatieve, wendbare figuren kunnen zich nog steeds perfect redden. Maar onder impuls van snel evoluerende technologieën en een geglobaliseerde markt, ligt de lat om echt succesvol te zijn wel steeds hoger. We spraken 3 ondernemers die vandaag aan het roer staan op het Work Smarter event in België, en bundelden hun verhalen 3 skills die elke toekomstgerichte ondernemer moet hebben. 

Skill 1 | Globaal denken 

Thierry Geerts van Google België zei het al: “We leven in Digitalis: een globale wereld met de smartphone als epicentrum. Als toekomstgerichte ondernemer kun je dus niet anders dan over de landsgrenzen heen kijken, simpelweg omdat je klanten dat ook doen. Eline De Munck heeft met Odette Lunettes bijvoorbeeld een sterk merk in handen, maar moet daarmee onvermijdelijk opboksen tegen goedkopere Chinese webshops.”

Dat maakt globaal denken nog belangrijker: het helpt je om je eigen merk sterker te positioneren. Kijk over de grenzen heen naar je concurrenten, en zoek een manier waarop je jezelf kan onderscheiden. Kun je met jouw aanbod niet opboksen tegen een goedkopere Chinese webshop? Geen probleem: speel de kwaliteit van je product uit of bouw aan je personal brand. 

Dat heeft Eline zelf ook goed begrepen: “Je moet je verhaal brengen aan zo veel mogelijk mensen: je vrienden en familie, de lokale markt waar je je onderneming start… Dat doe je natuurlijk deels fysiek en persoonlijk, bijvoorbeeld met pop-up-stores. Maar het is minstens even cruciaal om dat verhaal te vertalen naar een sterke aanwezigheid op sociale media. Inspireer mensen buiten je eigen omgeving en trigger hen met jouw unieke troeven.” 

Skill 2 | Het bos door de bomen zien 

Die globale, digitale wereld biedt eindeloze mogelijkheden. Je kan je service of product aanbieden aan klanten in Parijs, Londen of Shanghai, via een webshop, een app of sociale media. Maar daarin schuilt een inherent gevaar: je wil álles doen, gewoon omdat het kan. 

Wist je dat er elke dag meer dan 6.000 nieuwe apps gereleased worden – alleen al op Android? En dat minder dan 0.01% ervan ook effectief een succes wordt? Dat illustreert meteen het voorgaande: het is niet omdat je een app kán bouwen, dat je dat ook moet doen.

“Terwijl de ondernemer van vandaag slim denkt te zijn met zijn omnichannel-aanpak, weet die van morgen dat een optichannel-strategie sterker is,” volgens Wouter Torfs van Schoenen Torfs, eigenaar van één van de bekendste schoenenmerken in België. “Hij denkt na over wat werkt voor hem, voor zijn business, en selecteert uit alle mogelijkheden enkel de beste. Zit je doelpubliek bijvoorbeeld niet op Facebook, pomp daar dan ook geen advertentiebudget in.” 

Ons advies? Laat je niet vangen door wat mogelijk is, maar denk na of die mogelijkheden wel meerwaarde bieden voor jou. Wil je wel klanten over de oceaan? En is een app écht de beste manier om je product in de markt te zetten? Dat is precies waar toekomstgerichte ondernemers zich onderscheiden van de massa. “Er zijn zo veel mogelijke paden die je als ondernemer kan betreden, waardoor je al snel de weg kwijtraakt. Je moet het bos door de bomen kunnen zien”, aldus Wouter Torfs

Skill 3 | Menselijk blijven 

“The future is digital and human”: daarmee eindigde Wouter Torfs zijn keynote op Work Smarter in België. “In tijden van digitale disruptie vergeten ondernemers wel eens ‘menselijk’ te zijn: we zetten volop in op efficiënter werken, bouwen intelligente e-commerce-platformen… Alles om zeker niet achterop te blijven. Begrijp me niet verkeerd: die inspanningen zijn nodig. Maar je moet wel altijd je klant voor ogen houden. En die blijft een mens, die houdt van een authentiek merk, een creatief product en een persoonlijke aanpak.” 

Dat vat ook Google-topman Thierry Geerts samen: “Je mag je niet verliezen in technologie. Die kan immers nooit de mens vervangen. De waarde van al die apps en tools ligt erin dat ze ons – mensen – helpen om ons werk nog beter te doen.”

Zo kunnen boekhoudapps repetitieve taken automatiseren, of krijg je met innovatieve A.I.-tools inzicht in de noden en wensen van je doelgroep. Maar daarna moet je er wel zélf creatief mee aan de slag. Thierry Geerts: “Luister naar je klanten, leer hen kennen, en pas je service of product in hun leefwereld in, met behulp van technologie.” De entrepreneur van de toekomst weet die twee – technologie en menselijkheid – perfect te balanceren.

Meer interessante inzichten verzamelen van Nederlandse topondernemers? Klik op de foto hieronder voor tickets. 

Kom op 5 november naar Work Smarter