Terug naar het blog overzicht

5 tips bij het acquireren

Communicatie zit ingebakken in elk aspect van ons leven. We gebruiken taal om ons tegenover anderen uit te drukken. Maar omdat taal in allerlei opzichten van elkaar kan verschillen, zorgt dit soms voor een communicatieprobleem. Vind je het moeilijk om in een andere taal te communiceren? Ben je bang om fouten te maken? Dan ben je niet alleen!

Acquisitie is leuk!

Communicatie zit ingebakken in elk aspect van ons leven. We gebruiken taal om ons tegenover anderen uit te drukken. Maar omdat taal in allerlei opzichten van elkaar kan verschillen, zorgt dit soms voor een communicatieprobleem. Vind je het moeilijk om in een andere taal te communiceren? Ben je bang om fouten te maken? Dan ben je niet alleen!

Wat is hier cruciaal? Zelfvertrouwen.

Vooral bij mensen in de sales is gebleken dat zelfvertrouwen één van de grootste factoren is die meespelen in het eindresultaat van hun communicatie. Zij moeten immers een boodschap kunnen overbrengen die hun prospects kunnen overtuigen van hun product. Maar hoe acquireer je nu het beste?

 Tip 1: Acquireer niet op slechte dagen

Iedereen heeft wel eens een baaldag. Forceer jezelf dan zeker niet, want je jaagt je potentiële klanten weg met een slecht humeur. Zo zijn regenachtige dagen te vermijden en zonnige dagen geweldig om aan acquisitie te doen.

 Tip 2: Glimlach!

Met een glimlach op je gezicht krijg je een beter gevoel als je belt en automatisch gaat je prospect dit ook aanvoelen. Je klinkt meteen veel positiever!

Tip 3: Zorg voor een goede lijst met prospects

Je kunt zo'n lijst zelf opstellen (door bijvoorbeeld allerlei kantoren af te gaan) of je kunt gegevens aankopen. Zorg in ieder geval dat je deze gegevens en al jouw calls goed opslaat in een systeem. Teamleader is hier ideaal voor: bekijk de gegevens kritisch en denk goed na welk type bedrijven je belt en wie je contactpersoon is. Zo bespaar je jezelf een hoop werk.

 Tip 4: Elevator pitch        

Zorg dat je een goed script hebt voorbereid met jouw kernwaarden en wat je te bieden hebt. Je hebt soms maar 20 seconden om iemand te overtuigen, dus gebruik deze ook ten volle.

 Tip 5: Geef niet op!

Je zal af en toe een baaldag hebben en er zullen heel wat mensen nee tegen je zeggen of onbeleefd zijn, maar geef daarom niet op. Je belt misschien gewoon op een fout moment. Je hebt iets unieks te bieden, iets waar je volledig achter staat. Bel met de volgende boodschap: ‘Ik wil jullie graag iets laten zien waarvan ik denk dat het echt interessant is voor jullie en jullie tijd waard is’. Dat ene telefoontje van die vriendelijke prospect die jouw product heel interessant vindt, maakt alles weer goed.

Geef jezelf een schouderklopje. Letterlijk!

Dit artikel is een bijdrage van taalbureau Tinc. Tinc biedt op maat gemaakte taaltrainingen aan, gericht naar de functie van de cursist(en) met de ideale docent om zo snel mogelijk resultaat te boeken. Voor meer info kan je altijd mailen naar els@tinc.eu of surfen naar www.tinc.eu.

Over de auteur

Vicky Van Riel - Marketing

Als kunstwetenschapper met roots in de psychologie weet Vicky niet alleen waar de betere film over gaat, ze kan ook perfect uitdrukken wat ze erbij voelt. Voor haar marketingfunctie beroept ze zich bovendien op een uitgebreide retailachtergrond. Vicky beweert van wielrennen te houden, al heeft niemand haar ooit van Amsterdam naar Gent zien fietsen.

Blijf op de hoogte van Teamleader en ontvang alle nieuwtjes als eerste!