Terug naar het blog overzicht

Bereik in 4 stappen je zakelijke doelen voor 2016

In 2016 begin je met hardlopen, stop je met roken en ontdek je eindelijk Zuid-Amerika. Of misschien ook niet. Voornemens voor het nieuwe jaar draaien dan ook vaak om zowel de jacht als de vangst: wie ook maar een beetje probeert, schiet dit jaar geheid een aantal keer raak. En als je kan leven met de lastige doelen die je mist, is er altijd nog volgende maand - of volgend jaar - om het nog eens te proberen.

Maar hoe zal je dit jaar jouw zakelijke doelen bereiken? En hoeveel mag je er eigenlijk missen als je écht vooruit wil? Tenslotte draait het hier niet alleen om jou persoonlijk. Klanttevredenheid, motivatie van je werknemers en pure groei op lange termijn hangen af van de vraag of je elk jaar hoger kan mikken terwijl je je op andere punten verbetert.

Wordt 2016 een schot in de roos voor jouw bedrijf? Deze 4 stappen helpen jou om de lat hoger te leggen!

1. Weet waar je écht naar streeft

Je hebt het helemaal gepland: een maand lang trekken door de jungle van Laos in september. Een heel avontuur, maar waarom eigenlijk? Wil je een nieuwe cultuur leren kennen, je band met de natuur aanhalen of gewoon een reuzesprong uit je comfort zone wagen?

Streefdoelen bepalenHet doel van een uitdaging begrijpen is belangrijk, anders raak je nauwelijks gemotiveerd of krijg je geen voldoening op het eind. Dat geldt ook voor je zakelijke uitdagingen. Het heeft geen zin om te investeren in meer leads als er geen budget is om nieuwe salesmensen aan te werven.

Durf je business goals onder de loep te nemen. Kijk welke uitkomsten je verwacht en of die wel realistisch zijn ten opzichte van je businessplan en de waarden en de missie van je bedrijf. Is dat niet zo? Dan zal je moeten herevalueren en op wat anders mikken.

2. Bekijk het niet te zwart/wit

"Mislukken is geen optie": voor zo’n krachtige slogan valt wat te zeggen, maar sommige factoren heb je zelf niet onder controle. En soms raak je er gewoon niet bij de eerste poging. Laat je daar niet door tegenhouden om een gezonde groei te herkennen.

Stel dat je vooropstelt om in 2016 een ruim percentage meer te verkopen. Op het eind van het jaar heb je een pak meer sales, maar minder dan gehoopt. Straf jezelf dan niet te hard. Herbekijk je salesproces om te zien waar je terrein hebt gewonnen en verloren. In dit geval hebben je verkopers misschien elke maand heel wat meer leads gecontacteerd. Dat is een serieuze verbetering. Nu kan je gaan focussen op het optrekken van je scoringspercentage, door je salesproces te verfijnen of de kwaliteit van je leads verhogen. Zo ziet 2017 er al gauw veelbelovend uit.

3. Maak eerst kleine verschillen

Dus dit is het jaar waarin je eindelijk die marathon zal lopen. Mooi zo! Maar alleen echte masochisten knallen bij het trainen meteen de volle 42 km. Anders bestaat de kans dat je aan de kant van de weg eindigt, grijpend naar je kuiten terwijl je wanhopig om de hulp van voorbijgangers schreeuwt.

Het is veel handiger om ambitieuze doelen in kleinere op te delen dan meteen voor de volle pond te gaan. Niet alleen lijken kortere etappes haalbaarder, de weg naar succes wordt zo een stuk duidelijker. Bovendien leidt het ene kleine succes naar een ander, waardoor jij en je team gaandeweg beter worden en meer ervaring en vertrouwen krijgen om de grote overwinning uiteindelijk binnen te halen.

Bijvoorbeeld: 15% extra jaarlijkse omzet vertaalt zich misschien naar het bouwen van 6 complete bedrijfswebsites meer volgend jaar. Dat is een indrukwekkend cijfer, opgedeeld in 6 imposante projecten - die je op hun beurt weer opdeelt in de tijd, over verschillende departementen heen, enzovoort. Wat begint als een steile klim, eindigt zo als een reeks haalbare taken. Makkelijk zat!

4. Meet elke inspanning

Je grote doelen opsplitsen in kleine maakt vooruitgang dus meer tastbaar. Natuurlijk mag je ook niet vergeten je inspanningen en resultaten te gaan meten. En aangezien de groei van een bedrijf op vele schouders rust, moet dat gebeuren op elk niveau, van marketing tot sales tot customer support.

De sleutel? Eerst nagaan wat je wil meten, en dan pas de juiste tools vinden. De maatstaven hangen af van je doelstellingen, maar moeten altijd SMART geformuleerd zijn: Specifiek, Meetbaar, Bereikbaar ("Attainable"), Relevant en Tijdsgebonden. Houd rekening met zowel input (het aantal keer opvolgen of het geïnvesteerde budget) als met output (het aantal nieuwe klanten of de ROI). Die laatste meten je prestaties, de eerste wat je deed om ze te bereiken.

Wat het meetinstrument betreft, moet je erop letten dat je de data automatisch en in real time krijgt. Je wil natuurlijk geen tijd verspillen met het verwerken van een hoop cijfertjes, noch wil je tot het einde van een kwartaal wachten op je kostbare data. Want als blijkt dat je onderpresteert, dan wil je dat nu weten, voordat die grote doelen voor 2016 helemáál onbereikbaar worden.

Ontdek Teamleader

Streef je met jouw bedrijf ook ambitieuze doelen na in 2016? Van CRM tot sales en van projectmanagement tot customer support: Teamleader bezorgt je alle data en statistieken die je nodig hebt om het hele jaar door de vinger aan de pols te houden.

Probeer gratis!

Over de auteur

Robin Van Cleemput

Writing something about a copywriter, always tricky… If it’s bad, he’ll hate you for it. If it’s good, he’ll hate you for it because he didn’t write it himself. Although Robin isn’t quite the hateful type, on the contrary. His sharp pen makes sure you are engulfed with – hopefully positive - words our customers have to say about us. He can turn a shopping list into a genuine page turner!

Blijf op de hoogte van Teamleader en ontvang alle nieuwtjes als eerste!