Teamleader Blog Article

Blijf de concurrentie de baas dankzij CRM

Blijf de concurrentie de baas dankzij CRM

De tijd dat CRM-applicaties enkel weggelegd waren voor de 'happy few' (lees: grote ondernemingen die de kosten konden dragen) is voorbij. Maar hoe kan een CRM-systeem jouw start-up helpen groeien? Je leest het hier!

Customer Relationship Management is uitgegroeid tot een moderne oplossing voor élk bedrijf, ongeacht de omvang: dus ook start-ups, scale-ups, en het mkb. Je kunt het gebruiken om contacten te beheren, en je spaart tijd, geld en energie uit. Bovendien blijft klantenbinding voor elke onderneming net zo belangrijk als klantenwerving. Het kost je namelijk meer tijd en geld om nieuwe klanten te vinden dan om je huidige klanten te behouden.

Hoe helpt CRM jouw start-up verder?

1. CRM helpt je relaties op te bouwen en te onderhouden

Het succes van je onderneming hangt af van hoe goed je de behoeften van je doelgroep begrijpt. Maar wat vertellen of vragen je klanten van jou? En waar bewaar je die informatie?

Bijvoorbeeld: je klanten zijn ongetwijfeld al fan van je product of dienst. Maar door één simpele feature toe te voegen, maak je ze misschien nog gelukkiger. Dit is belangrijke feedback die je best in één toegankelijke, gecentraliseerde database bewaart. Een CRM-tool helpt je relaties bouwen, maar ook onderhouden door je communicatie te centraliseren, alle voorgaande contactpunten te bewaren en contactgegevens eenvoudig te synchroniseren.

"Elke persoon die met jouw onderneming in contact komt, kan belangrijk worden in de toekomst."

Zelfs wanneer je start-up pas opgericht werd, kan iedereen die met jouw onderneming in contact komt belangrijk worden in de toekomst. Maar hoe onthoud je de context waarin je die persoon ontmoette, de mogelijke samenwerking die je besprak, de ideeën die je een paar maand geleden uitwisselde? Dat doet je CRM-systeem voor jou!

2. CRM helpt je interne processen te stroomlijnen

Geloof ons, wij weten als geen ander hoe moeilijk het is om als start-up de zaken onder controle te houden. Tot je dagelijkse activiteiten behoren taken met diverse stakeholders, je inbox zit vol e-mails, je teamleden nemen meerdere rollen op zich binnen de organisatie, en tijd is, net zoals kapitaal, kostbaar en beperkt.


Puzzel start-upsHet gebruik van een CRM-tool kan je op talloze manieren tijd besparen. Om te beginnen kan je alle relevante informatie bewaren op één centrale locatie, waardoor dubbele data nooit meer voorkomen. Elk teamlid heeft toegang tot klantgegevens, taken gelinkt aan die klant, notities, problemen, projecten, noem maar op.

Maar goede CRM-software is meer dan alleen een database om gegevens in te bewaren. Het is een praktische en bruikbare tool, waarmee je taken kan plannen en delegeren, facturen versturen, en beslissingen kan nemen op basis van reële data. Kortweg: met CRM beheer je jouw volledige onderneming, en alles wat erbij komt kijken.

3. CRM is de 'missing link' tussen sales managers en de rest van je organisatie? 

Als ondernemer krijg je al snel te maken met een uitgebreide lijst leads, klanten, potentiële investeerders, journalisten, mensen die je ontmoet op netwerkbeurzen, enz. De juiste software kan je helpen om geen contacten te verliezen en de organisatie op punt te houden. Je offerte automatisch versturen zal bijvoorbeeld sneller verlopen, waardoor de klant een beslissing kan nemen in een korter tijdsbestek. En wij weten uit ervaring: een kortere salescyclus betekent minder verloren leads.

Leads opdelen in categorieën (bv. op basis van deal source) helpt je om prioriteiten te stellen. Zo weet je welke leads je eerst moet behandelen, en kan je hen ook op de juiste manier benaderen.

"Alle cruciale sales-statistieken kunnen handig worden weergegeven in enkele klikken."

Daarnaast biedt een CRM-tool je heel wat handige statistieken om je salesproces te analyseren en te verbeteren. Wie zijn je beste klanten en waar zijn ze gevestigd? Wie haalt de meeste deals binnen? Hoe lang is je salescyclus? Hoe ziet je salesfunnel eruit? Welke conversieratio kan nog verbeterd worden? Al deze cruciale informatie kan handig worden weergegeven in enkele klikken - zonder complexe Excelformules.

Ontdek Teamleader - 6 maanden GRATIS voor start-ups!

Teamleader is een gebruiksvriendelijke en betaalbare alles-in-één-oplossing, en biedt antwoord op de uitdagingen van kleine, groeiende ondernemingen. Hoe? Dankzij verschillende modules:

  • CRM & sales
  • Projectmanagement
  • Facturatie
  • Ticketing
  • VoIP van Twilio

Gebruik je al veel tools zoals Dropbox, MailChimp, of één van de vele boekhoudprogramma's? Geen zorgen - Teamleader CRM biedt een naadloze integratie met een brede waaier aan tools.

Als jouw start-up aan de juiste criteria voldoet, kan je je inschrijven om Teamleader 6 maand gratis te gebruiken!

New Call-to-action