Teamleader Blog Article

Cloud CRM: 5 redenen waarom het je omzet zal verhogen

Cloud CRM: 5 redenen waarom het je omzet zal verhogen

Investeren in CRM is een goed idee als je je bedrijf wilt digitaliseren, administratief werk wilt minimaliseren en processen van sales en marketing wilt optimaliseren. Wat is een cloud-based CRM en waarom heb je er een nodig? In dit artikel lees je hoe cloud-based CRM je omzet kan verhogen.

Wat is CRM?

CRM staat voor Customer Relationship Management. Een CRM-systeem bewaart alle contactinformatie van leads en klanten, maar ook van externe partijen zoals leveranciers, verkopers en partners, op een gecentraliseerde locatie waar alle medewerkers toegang tot kunnen krijgen.

Cloud-based CRM vs. on-premise CRM

Cloud-based CRM bewaart je systeem en CRM gerelateerde data in de cloud - dat betekent dat het veilig online opgeslagen is, in plaats van op een in-house server. Cloud-based CRM biedt vele voordelen, zo hoef je bijvoorbeeld niet zelf in de infrastructuur te voorzien of je zorgen te maken over het onderhoud - support en updates liggen in de handen van je softwareleverancier. Door je data in de cloud te managen, wordt het mogelijk om je CRM in real-time te updaten.

Je kunt je cloud-based CRM veel gemakkelijker aanpassen aan jouw wensen. In de meeste gevallen geldt dat hoe minder data je opslaat en hoe minder features je gebruikt, hoe goedkoper de tool is. Tegelijkertijd krijg je veel meer uitbreidingscapaciteit voor opslag; wanneer je het cloud-based CRM met je bedrijf mee wilt opschalen, hoef je je geen zorgen te maken over technische problemen.

De voordelen van CRM

Waarom is CRM software zo’n goed idee? Het helpt je bedrijf om:

  • De competitie te verslaan;
  • Meer en beter te verkopen;
  • Klantrelaties te verbeteren;
  • Geld en tijd te besparen;
  • Bedrijfsprocessen te verbeteren.

1. De competitie verslaan

De werkomgeving wordt iedere dag meer digitaal. Digitalisering wordt serieus genomen, het feit dat de Europese commissie meer dan €5 miljard in de digitale innovatie van de Europese industrie stopt bevestigt dat ook. Als je mee wilt blijven doen, is digitalisering van je bedrijf essentieel - en investeren in digitale tools als CRM is daar onderdeel van.

3_Blog1_CloudCRMBoostRevenue_Inline1-2.jpg

Een andere belangrijke strategie in je concurrent verslaan is klanttevredenheid op één zetten. Maak het leven van (potentiële) klanten gemakkelijker, CRM helpt je bedrijf om meer customer centric te worden. Wat zou je liever willen: een offerte per post ontvangen, deze met de hand ondertekenen, het document terug doen in een envelop, een postzegel zoeken en naar het postkantoor moeten om het te versturen… of een offerte in één klik online onder

tekenen? Cloud-based CRM maakt dat mogelijk, zodat ieder klantcontact nog soepeler verloopt dan de klant verwacht.

Hoe helpt cloud-based CRM je de competitie verslaan?

  • Digitaliseer je bedrijf om bovengemiddeld te blijven.
  • Verbeter klanttevredenheid door ieder contactmoment te verkorten en versimpelen.
  • Bied betere oplossingen, zoals online facturatie en betaalmogelijkheden.

2. Verbeter je salesproces

Volg jouw specifieke doelgroep op

Verhoog je omzet door te investeren in een CRM om je sales pijplijn goed op te volgen. De software helpt je om de verschillende stadia van een lead bij te houden en de juiste acties te ondernemen.

Het feit dat je een overzicht hebt met de bedragen die je iedere klant factureert, geeft je de mogelijkheid om de meest winstgevende klanten in één oogopslag te herkennen. Gebruik deze informatie om patronen te ontdekken en daarop te anticiperen: veronderstel dat je veel klanten hebt die zich als zzp’er laten inhuren als consultant. Het zou geen gek idee zijn om alleen dit type klant te benaderen, in plaats van moeite te doen om deals te sluiten met retailers die 100+ medewerkers hebben.3_Blog1_CloudCRMBoostRevenue_Inline2.jpg

Identificeer saleskansen

In veel bedrijven zijn cross-selling (gerelateerde producten verkopen) en upselling (duurdere of meer producten verkopen) waardevolle saleskansen. Je CRM vertelt je welke klanten al overwogen hebben een bepaald product te kopen, filter dus op deze criteria in je database om nieuwe saleskansen te vinden. Geen gek idee, als je weet dat het 50% makkelijker is om een service of product te verkopen aan een bestaande klant.

Hoe helpt CRM je meer en beter te verkopen?

  • Manage je sales pijplijn beter.
  • Leer je doelgroep begrijpen.
  • Ontdek cross-sell en upsell kansen.

3. Bouw betere relaties met je klanten

Sterke relaties bouwen

Raadpleeg je klantdata op ieder willekeurig moment om verder te bouwen op iedere interactie je hebt gehad met je klant. Op die manier versterk je je band. Voor de meeste bedrijven, heeft het in contact blijven met klanten een grote impact op hun relaties.

Houd persoonlijke contactgegevens bij met een tool als CRM. Wat doe je als een sales-deal op pauze stond omdat de CEO op vakantie was? De eerstvolgende keer dat je de CEO spreekt, vraag je hem naar zijn vakantie. Misschien ga je wel eens naar een evenement en heb je een klant in de buurt. Neem van te voren contact op en nodig hem uit voor een zakelijke lunch - het is een effectieve manier om te voorkomen dat ze jou vergeten.

Houd alle klantfeedback bij 3_Blog1_CloudCRMBoostRevenue_Inline3.jpg

Wat willen je klanten? Wat vragen ze van je? Wat als een hoop klanten vragen om dezelfde productwijziging? Je zou de feedback moeten bewaren op een toegankelijke, gecentraliseerde plaats. Cloud-based CRM helpt je relaties te bouwen en onderhouden door al je informatie te consolideren, voorgaande communicatie bij te houden en contactinformatie te synchroniseren.

Je netwerk uitbreiden

Hoeveel mensen ontmoet jij per dag? Niet alleen klanten en leads, maar ook potentiële partners of zelfs investeerders. Hoe onthoud je in welke context je iemand hebt ontmoet en welke onderwerpen je hebt bediscussieerd?

Schokkend genoeg is het opslaan van deze informatie in je telefoon of op het visitekaartje niet de beste oplossing gebleken. Een CRM helpt je deze informatie netjes te bewaren. Je kunt e-mails, berichten of notities toevoegen, zodat iedere medewerker volledig op de hoogte is van de situatie.

Uiteindelijk helpt het bouwen van sterke relaties met het genereren van meer omzet. Het verkopen van producten en behouden van klanten is een stuk makkelijker als het vertrouwen er is. Als je weet dat het werven van een klant vijf keer zoveel kost als het behouden van één, weet je dat het de moeite is om te investeren in de lange termijn.

Hoe helpt CRM met het bouwen van goede relaties?

  • Gebruik klantinformatie om een sterkere band te creëren.
  • Verbeter je service door klantfeedback te bewaren.
  • Breid je netwerk uit en houd ieder nieuw contact bij.

4. Bespaar geld en tijd

Klantinformatie sneller toevoegen en updaten

Een cloud-based CRM maakt het mogelijk om data direct op te slaan en te updaten. Je hebt vaak ook de mogelijkheid om data automatisch toe te voegen, in plaats van handmatig. Bedenk je eens hoeveel tijd je bespaart op het controleren en updaten van klantinformatie per contact.

Check je CRM altijd, overal

Cloud-based software biedt soms ook een mobiele app, je hoeft dus niets meer te vergeten als je onderweg bent. Informatie in real-time toevoegen verkleint het risico op fouten en vergroot de kans om zoveel mogelijk data te verzamelen. Dit maakt een app-versie van je CRM extra waardevol, want je houdt alle mogelijke details tijdens het salesproces bij. 3_Blog1_CloudCRMBoostRevenue_Inline4.jpg

Een rechttoe-rechtaan systeem helpt menselijke fouten voorkomen. Moedig je collega’s aan om je CRM constant en correct te updaten, dat maakt het gemakkelijk voor ze om notities correct te versturen en delen.

Automatiseer administratief werk

Hoeveel tijd spendeer jij aan het maken van offertes en het opvolgen van niet-betaalde facturen? Zoek een CRM-systeem dat ook een facturatiemodule biedt of integreert met je huidige facturatiesoftware. In plaats van facturen handmatig te maken, biedt CRM de mogelijkheid om deals, offertes en projecten om te zetten in een factuur. Je bespaart niet alleen heel veel tijd met het digitaliseren van je facturatieproces, maar je haalt ook veel meer inzicht uit je openstaande facturen en je cashflow.

Hoe helpt CRM je tijd en geld besparen?

  • Sneller klantinformatie toevoegen en updaten, zelfs automatisch.
  • Op ieder moment toegang tot je CRM.
  • Administratief werk digitaliseren om tijd te besparen en ruimte voor fouten te verkleinen.

5. Verbeter je bedrijfsprocessen

Communicatie en samenwerking verbeteren

Transparantie en minder fouten zullen je medewerkers dichter bij elkaar brengen. Breng alle verschillende afdelingen op één lijn met een gedeeld communicatiekanaal: je CRM.

Door op ieder moment toegang te hebben tot informatie, hebben collega’s meer inzicht in de taken en resultaten van de ander. Gebruik deze inzichten om gemeenschappelijke doelen en verwachtingen te creëren. Dit helpt je om elkaar te motiveren meer efficiënt te werken.

Met een CRM dat een agenda module biedt of een integratie met de agenda-tool die je nu gebruikt, houd je controle op de agenda’s van alle medewerkers. Volg hun taken en meetings op en blijf op de hoogte van ieder telefoontje. Met cloud-based CRM kun je deze informatie overal, op ieder moment bekijken. Het delen van de werkagenda helpt medewerkers ook om het juiste moment te vinden voor meetings met klanten of elkaar.

Situaties waarin een medewerker zich ziek meldt of op vakantie gaat, hoeven geen probleem meer te zijn. Als je cloud-based CRM gebruikt, kun je het gemakkelijk overnemen en de klanten zelf opvolgen.

Centraliseer je informatie 3_Blog1_CloudCRMBoostRevenue_Inline6.jpg

Het centraliseren van informatie kan een grote impact hebben op je bedrijf, van sales tot support. Heb je je wel eens een wandelende encyclopedie gevoeld? In plaats van alle belangrijke informatie op het bordje van een persoon te leggen, kun je alle informatie opslaan in een CRM. Iedere medewerker kan alle klantinformatie, taken, notities en projecten inzien. Dat maakt het een stuk makkelijker om informatie te delen.

CRM is meer dan alleen een plek om informatie op te slaan: het is een actiegerichte tool, dat je helpt met het plannen en delegeren van taken, versturen van facturen, leren van resultaten en het managen van je bedrijf.

Leer van je resultaten

Het kost tijd en moeite om je bedrijfsresultaten bij te houden. De uitgebreide statistieken die een CRM biedt, beperkt dat werk tot een minimum. De beschikbare cijfers over je prestaties hangen af van de software die je gebruikt. Het is geen overbodige luxe om te investeren in een tool die je van in-depth statistieken voorziet. Het is echt een voordeel om een helder overzicht te hebben van je sales pijplijn, het percentage leads dat converteert in klanten, het aantal belletjes dat je salesteam maakt en ga zo maar door. Een helder overzicht helpt je om te sturen op individuele prestaties en teamwerk, zodat je je medewerkers kan motiveren om alles uit hun werk te halen en uiteindelijk maar omzet te genereren.

Hoe helpt CRM de bedrijfsprocessen verbeteren?

  • Verbeter onderlinge samenwerking door CRM te gebruiken als gedeeld communicatiekanaal.
  • Centraliseer (de toegang tot) data en maak het makkelijk om informatie te delen.
  • Leer van bedrijfsresultaten en prestaties om je processen te blijven verbeteren.

Kies een CRM dat aansluit bij jouw behoeften

Je cloud-based CRM helpt je waardevolle inzichten in je klantdata en de prestaties van je medewerkers te verkrijgen. Het stelt je in staat om te focussen op klanttevredenheid en meer efficiënt samen te werken, het houdt terugkerende problemen bij en voert een globale analyse uit. Een CRM tool automatiseert het administratieve werk, je team bespaart kostbare tijd wat gebruikt kan worden voor belangrijkere en meer winstgevende taken.

Niet alle CRM software zijn dezelfde, maar cloud-based CRM biedt de mogelijkheid het gemakkelijk aan te passen en integreren, zodat je kan blijven werken met je favoriete tools. Boekhouding, marketing, online betaalmogelijkheden - noem maar op! Kies een CRM dat de behoeften en wensen van je bedrijf vervult en je zal tijd en geld besparen om meer omzet te genereren.

Ontdek Teamleader's CRM module