Teamleader Blog Article

Consultants succesvol dankzij CRM

Consultants succesvol dankzij CRM

Consultancy is booming business. Meer dan de helft van de Nederlandse adviesbureaus groeide in 2016 met meer dan tien procent en zag ook de tarieven stijgen. 68 procent van de respondenten verwacht dat deze groei in 2017 doorzet.*

Hoe kun jij je hier als consultant nu goed op voorbereiden? Meer klanten en projecten betekent vaak ook meer “gedoe” en uitdagingen. Heb je daar wel zin in en tijd voor? We helpen je graag om jouw focus op consultancy te houden en niet op randzaken als urenregistratie of facturatie.

Trends en ontwikkelingen in consultancy

Het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn in de consultancybranche. Naast de opkomst van interne consultants, wordt er ook steeds vaker met freelancers samengewerkt. Een derde van de executives zien freelancers als risico, samen met zogenaamde cowboys die de reputatie van consultants in het algemeen schade berokkenen. Deze groepen zijn vooral bedreigingen voor de kleinere consultancybureaus.

Naast zorgen, zijn er ook duidelijke prioriteiten in de consultancybranche: het verbeteren van branding en sales, gevolgd door het aannemen van nieuw talent en omzetgroei staan bovenaan de agenda. Hoe dat precies gerealiseerd moet worden is nog onduidelijk, maar wij hebben wel wat ideeën.

Weg met het kloksysteem

Successful Consultants_Inline1.pngJe kunt prioriteiten alleen naleven als je niet afgeleid wordt door randzaken. Dat betekent dat je taken als urenregistratie en facturatie bijvoorbeeld zo gemakkelijk mogelijk moet maken. Tegelijkertijd wil je je niet continu hoeven verantwoorden.

Koppel je urenregistratie daarom aan projecten en milestones. Zo is het duidelijk waar jij je tijd aan besteedt zonder dat je je aan een ouderwets kloksysteem hoeft te houden. Dit betekent meer vrijheid!

Successen factureren

Uurtje-factuurtje? Dat is zó 2016. Factureer liever succesmomenten! Wanneer je je uren koppelt aan projecten en milestones, kun je dit ook op je facturen terug laten komen. Dan wordt het voor jouw opdrachtgever zowaar leuk om jouw factuur te ontvangen. Het geeft hem inzicht in de successen die jij hem geleverd hebt (het wat) en niet alleen in het aantal uur dat je hem geld kost (het hoe lang).

Minder administratie, meer consultancy

Hoe doe je dat dan? Je successen factureren en je tijd besteden aan consultancy in plaats van administratie? Met een CRM-tool bijvoorbeeld.

Wist jij wel dat CRM meer is dan een database voor naw-gegevens en een tool om je contactmomenten vast te leggen? Een goed CRM maakt werken makkelijker en helpt jou zelfs geld verdienen.

De toegevoegde waarde van CRM

Successful-Consultants_Inline2_V2.pngCustomer Relationship Management kan consultancybureaus helpen groeien. Naast de mogelijkheden om contactgegevens van letterlijk alle contacten van alle consultants op een centrale plek te bewaren en contactmomenten en afspraken terug te vinden, geeft CRM jou de handvatten om leads op de juiste manier en het juiste moment op te volgen. Dit betekent dat klantcontacten automatisch gestroomlijnd worden en dat jij dus efficiënter kunt werken.

In de praktijk

Eerder dit jaar spraken we met Lucas van Ardenne, mede-eigenaar van Skillseeker, over het optimaliseren van het salesproces. Hij had al een handvol tools uitgeprobeerd voordat hij met Teamleader in aanraking kwam. In andere systemen kon hij zijn pijplijn niet bijhouden om te zien hoe zijn bedrijf ervoor stond. Nu weet Lucas iedere dag, iedere minuut, wat de status is van hun contacten. Hij weet welke offertes er liggen, welke afspraken zijn gemaakt en afgezegd, wie er bovengemiddeld of onder de maat presteert en welke klanten nog een openstaande factuur hebben liggen.

Minder gedoe, meer winst met Teamleader

Een goede CRM-tool stelt jou in staat om je werkproces gemakkelijk vast te leggen, zodat jij je kunt focussen op consultancy in plaats van registratie. Daarnaast helpt het je ook nog gemakkelijker nieuwe klanten binnen te halen!

*Dit blijkt uit onderzoek dat recentelijk onder 156 Nederlandse adviesbureaus gehouden is. Dit onderzoek van Consultancy.nl en ROA hebben we als uitgangspunt van het artikel gebruikt. Respondenten waren bestuurders, CEO’s, managing directors en partners van Nederlandse adviesbureaus. Zestig procent van de respondenten werkt in een bedrijf met minder dan 25 FTE.