Terug naar het blog overzicht

Wat heeft CRM jou in 2016 te bieden? 4 Opmerkelijke trends!

Het CRM-landschap staat nooit stil, en dat is eigenlijk heel logisch. Bij Customer Relationship Management staan mensen centraal; als de manier waarop zij interageren met bedrijven verandert, dan moet de technologie om die interacties te ondersteunen dat ook doen.

Zo vallen er in 2016 vier opmerkelijke trends te bespeuren op de CRM-markt. We lijsten ze even voor jullie op.

1. Sociale CRM

Het Tijdperk van de Klant is volop bezig, dat kon je hier al lezen. Sociale integraties zijn op een gelijkaardige manier essentieel aan het worden voor CRM. Sommige producenten van CRM gaan zelfs zo ver dat ze social monitoring tools in hun applicatie stoppen. Anderen kiezen ervoor hun data te verrijken door klant- en bedrijfsgegevens via sociale netwerken binnen te halen.

Lamps plugins puzzelHet kan dus op twee manieren:

  • Alle interacties met klanten worden gevolgd door de CRM, zodat je kan luisteren wat (potentiële) klanten te zeggen hebben over je bedrijf en je merk.
  • De software wordt uitgerust met plugins om gedetailleerde contactinformatie aan je database toe te voegen of verouderde info te updaten, en dat in een vroeg stadium van het verkoopproces.

Het doel hiervan? Je klanten beter leren kennen zodat je telkens weer optimale service kan leveren.

2. Geïntegreerde CRM

Planning Teamleader

De term "efficiëntie" is een dooddoener geworden in de marketing van B2B software. Maar hoe kan je ooit écht efficiënt te werk gaan als je tools naast elkaar gebruikt die het niet met elkaar kunnen vinden? CRM-aanbieders zijn dat de laatste jaren alsmaar meer gaan inzien, en die trend zal in 2016 allesbehalve vaart minderen. Want het is exact wat gebruikers van een hedendaagse CRM verwachten.

Het draait natuurlijk allemaal rond data-uitwisseling en integratie. Tijdsregistratie via browserplugins, boekhoudsoftware, e-mailprogramma's, marketing automation tools, statistieken en analyses, cloudplatformen, synchroniseerbare agenda's en nog veel meer: de lijst met integraties die je dagtaken gesmeerd doen verlopen, groeit nog elke week. Het resultaat is alleen maar positief: minder kopiëren en plakken, indrukwekkende tijdswinsten, geen dubbel werk.

Bovendien verlegt het de grenzen van traditionele CRM: niet gewoon een salestool, maar een geïntegreerde oplossing die ook marketeers, projectmanagers en customer service professionals helpt om beter werk te leveren.

3. Mobiele CRM

Mobiele app crm Werknemers aan hun bureaustoel en computer ketenen werkt niet als je een competitief en innovatief bedrijf wil runnen. Dat is ondertussen geen geheim meer. Het is dus logisch dat standaard desktop CRM-software snel marktaandeel aan het verliezen is. De altijd en overal beschikbare CRM geeft je toegang tot alle klantgegevens, een up-to-date financiële pipeline en je takenlijst van eender welke plaats met internettoegang.

Want onderweg werken is geen modeverschijnsel, vooral niet voor doelgerichte salesmensen. Daarom gaat de leesbaarheid van desktop CRM op kleine schermen ook alsmaar omhoog. Bovendien is mobiele CRM zijn grote broers aan het besluipen op vlak van helderheid, snelheid, gebruiksgemak en functionaliteit. Daar horen vaak ook interessante mobile-only toepassingen bij, zoals werkbonnen en mobiele tijdsregistratie.

Handleiding voor vrm

4. Gebruiksvriendelijke CRM

Daarnaast is maximaal gebruiksgemaak ook erg in trek bij gebruikers tegenwoordig. Gedeeltelijk heeft dat te maken met de democratisering van CRM, dat al lang niet meer de speeltuin is van IT'ers en enorme bedrijven. Meer en meer MKB's, die niet de tijd en de middelen hebben om stevig in tijdrovende (en dure) training te investeren, maken tegenwoordig de overstap. Al te complexe software komt er gewoon niet meer aan te pas.

Bedrijven die op zoek zijn naar CRM moeten dat onthouden, en vooral geen genoegen nemen met minder dan een intuïtieve interface. Individuele gebruikers van alle leeftijden, formaten en afdelingen moeten in een handomdraai standaardtaken kunnen uitvoeren, zoals een nieuw contact creëren, offertes en facturen maken of milestones toevoegen aan een project. Bij voorkeur zonder handleiding. CRM-systemen die niet aan die basisvereisten voldoen, krijgen het in 2016 gegarandeerd zwaar te verduren.

Over de auteur

Robin Van Cleemput

Writing something about a copywriter, always tricky… If it’s bad, he’ll hate you for it. If it’s good, he’ll hate you for it because he didn’t write it himself. Although Robin isn’t quite the hateful type, on the contrary. His sharp pen makes sure you are engulfed with – hopefully positive - words our customers have to say about us. He can turn a shopping list into a genuine page turner!

Blijf op de hoogte van Teamleader en ontvang alle nieuwtjes als eerste!