Teamleader Blog Article

De tijdstrijd van de Nederlandse ondernemer

De tijdstrijd van de Nederlandse ondernemer

iVOX heeft in opdracht van Teamleader in juli onderzoek gedaan naar de werkweek van ondernemers van Nederlandse bedrijven. Wat blijkt? De balans tussen werk en privé is ver te zoeken en er is niet genoeg tijd om groeiambities te realiseren.

Een meer zonnige toekomst lijkt te zijn weggelegd voor bedrijven die werken met automatiseringssoftware en productiviteitstools: zij weten hun werkweek af te bakenen en winnen tijd.

Working 8:00 till 18:54 uur

Blog-NL_Inline1.pngDit klinkt een stuk minder lekker dan het bekende kantoornummer van Dolly Parton, maar het bakent wel de werkdag van een gemiddelde ondernemer af. De ondernemer geeft zelf aan 45,5 uur per week te werken, maar uit de onderzoeksresultaten blijkt dat dit veel meer moet zijn. Een gemiddelde werkdag van 10,9 uur, plus de tijd die 95% van de ondernemers wel eens in het weekend werkt, plus het avondwerk waar 83,5% van de ondervraagden zich schuldig aan maakt… Wij komen dan al gauw op een werkweek van meer dan zestig uur uit. We zullen het maar als positief resultaat zien dat de ondernemers het gevoel hebben dat ze minder werken!


Voor 37% van de ondernemers kent de werkweek geen duidelijk begin en einde: de ene week loopt over in de andere. Niet zo gek dus dat meer dan de helft van de Nederlanders het gevoel heeft dat hun leven alleen nog maar uit werken bestaat.

Mee naar huis én op vakantie

Blog-NL_Inline2.pngNa die lange dagen op kantoor is de werkdag ook niet direct voorbij: 56% van de ondernemers kan het werk moeilijk uit het hoofd zetten en 44% piekert er zelfs over tijdens de zeven uur die ze dagelijks in bed liggen. Hun werk heeft een negatieve invloed op het privéleven. Voor 38% van de ondernemers is het werk vaak de oorzaak van spanningen binnen het gezin. Één op de vijf miste het afgelopen jaar een belangrijke gebeurtenis zoals een huwelijk of begrafenis. Al met al is 30% niet tevreden met de balans tussen hun werk en privéleven.


83% van de ondernemers geeft aan ten minste een week per jaar op vakantie te gaan. Vakantie betekent in de meeste gevallen (61,8%) dat zij bereikbaar blijven voor dringende vragen en hun mail en telefoon af en toe checken. Slechts een op de vier ondernemers kiest voor totale rust en zet de telefoon uit en een out-of-office reply op de mail aan.

Te veel uren in administratie, facturatie en offertes

Wordt er ieder uur productief gewerkt en zinvol werk geleverd? De tijd wordt vooral besteed aan administratie blijkt uit het onderzoek. In de top drie van taken waarin de ondernemers volgens henzelf te veel kostbare tijd steken vinden we:

  1. AdministratieBlog-NL_Inline3.png
  2. Facturatie
  3. Maken en opvolgen van offertes
De ondernemers zouden deze tijd liever besteden aan het laten groeien en innoveren van hun bedrijf:
  1. Opleiding
  2. Stimuleren van innovatie
  3. Werken aan een langetermijnstrategie

Technologie heeft positieve invloed op werk- en privébalans

Ondernemers die technologie omarmen en werken met automatiseringssoftware en/of productiviteitstools, hebben een betere work-life balance dan zij die dat niet doen. Meer dan de helft (56%) van de ondernemers die gebruik maken van bedrijfssoftwarepakketten zegt dat dit hun werklast vermindert, 8% van hen werkt nooit in het weekend (ten opzichte van 2,4%) en de werkdag is haast een uur eerder voorbij.

Blog-NL_Inline4.png
Zo zijn de werkweken van de digitally minded ondernemers gemiddeld 3,1 uur korter dan die van technologie-afwijzende ondernemers. Als we de ondernemers vragen wat ze zouden doen met een extra uur per dag, zouden ze deze gebruiken om hun work-life balans beter in evenwicht te krijgen (31,2%) en om slaap in te halen (27,6%). 10,6% zou het extra uur gebruiken om zijn groeiambities te realiseren.

 

De tijdstrijd

Iedere ondernemer wil er meer van: tijd. Om die reden hebben wij het platform De Tijdstrijd gelanceerd. De truth or dare vragen dwingen je om te reflecteren op je werk, je privéleven en alles wat daarbij komt kijken. Leer waar jouw kansen en struikelblokken liggen en win meer tijd!

Doe de test

Aangezien de Nederlandse ondernemers dat verdienen, steken we hen een hart onder de riem met de hashtag #LekkerBezig. Ken jij ondernemers die nog wel een aanmoediging kunnen gebruiken? Vertel hen dan dat ze #lekkerbezig zijn!


Tweet: Shout-out naar mijn mede-ondernemers die #LekkerBezig zijn! #deTijdstrijd