Teamleader Blog Article

In 6 stappen naar de ideale online offerte

In 6 stappen naar de ideale online offerte

Dus je hebt waarschijnlijk een nieuwe klant? Goed gedaan!

Tijd voor een online offerte. En een offerte, die is puur om je prijzen door te geven, toch?

Niet helemaal. Je wil een onweerstaanbare offerte maken, en dat is méér dan een veredelde prijslijst. Er zijn namelijk heel wat zaken waar je rekening mee moet houden als je je klant wil overtuigen écht voor jou te kiezen. Hier is een checklist van 6 tips:

1. Een online offerte maken: de no-brainers

We beginnen bij het begin. Grote kans dat deze punten al op je offerte staan, maar ik vermeld ze even voor alle volledigheid:

• Natuurlijk vermeld je jouw gegevens en die van je klant.
• Elke online offerte heeft ook een datum.
• Als je veel offertes verstuurt, is een offertenummer handig.
• Het beste is om ook je algemene voorwaarden aan je online offerte te hangen.

2. Zorg voor een mooie lay-out mét logo

Denk eraan: je offerte is het eerste document dat een nieuwe klant van jou ontvangt. Het is dus je kans om een perfecte eerste indruk te maken. Maak daarom offertes met een verzorgde lay-out, mét je logo erop uiteraard.

Software als Teamleader maakt mooi offertes voor je, in de template en huisstijl die jij opstelt. Je doet slechts éénmaal de moeite om een template op te stellen, die je vervolgens met één klik terug kan gebruiken voor je volgende offertes.

3. Vermeld zo veel mogelijk details

Om je prijs te rechtvaardigen, is transparantie essentieel. Vermeld op je online offerte zo nauwkeurig mogelijk de prijs van je materialen en werkzaamheden (uren). Werkzaamheden zijn niet 100% precies in te schatten, maar doe toch een goede poging. Zo weet je klant ongeveer waar hij aan toe is: bied hem dus een overzichtelijke online offerte.

4. Schrijf een goede begeleidende tekst op maat

Je hebt het natuurlijk druk. Maar als je érgens het verschil kan maken, is het in je begeleidende tekst. Zie het zo: met je aanbod en prijs overtuig je het hoofd van je klant, met je tekst stel je hem ook gevoelsmatig gerust.

Met deze tips maak je je online offerte heel wat aantrekkelijker:

  • Ga ervan uit dat je offerte sowieso geaccepteerd wordt. Je tekst zal die zelfzekerheid dan ook uitstralen.
  • Schrijf in de geschikte stijl. Dus geen stijve taal voor iemand met wie je een gezellig kopje koffie hebt gedronken. Maar ook liever geen je en jij voor die directeur waarmee je één keer hebt gebeld.
  • Vermeld altijd het resultaat voor je klant. Als in: ‘Beste mevr. Peeters, hierbij vindt u mijn online offerte voor het volledig repareren van uw buitenzwembad met 10 jaar garantie.’
  • Herhaal de vragen en wensen die je opvielen in het verkoopgesprek. Bijvoorbeeld: ‘Het ontwerp zal worden uitgevoerd in okergeel en mauve zoals besproken.’
  • Nodig uit om feedback te geven als er iets niet duidelijk is of ontbreekt. Zo laat je zien dat je klantvriendelijk bent.

5. Laat je online offerte nalezen

Een schrijffout gemaakt? Dan komt je offerte opeens heel wat minder professioneel over. Iedereen kan hulp gebruiken om dt- en andere foutjes te spotten. Laat je offertes dus even nalezen door een collega.

6. Maak het je klant zo gemakkelijk mogelijk

Het liefst heb je je online offerte ondertekend terug. Maar als dat met de post moet, kost dat je klant relatief veel tijd. Gelukkig kan je je offertes nu ook online laten ondertekenen. Zo kan je klant in Teamleader in één scherm je offerte becommentariëren, downloaden en accepteren.

Aan de slag!

Dankzij Teamleader maak en verstuur je je professioneel ogende online offerte sneller dan ooit. Besteed de nodige aandacht aan je tekst en offertedetails en de deal is zo goed als binnen. Meer tips en tricks zijn te vinden in ons e-book "De echte waarde van een offerte"

Download e-book