Teamleader Blog Article

Feit: een digitale offerte levert je geld op

Marlous Stam Marlous Stam on 04 okt 2019 in Offertes

Feit: een digitale offerte levert je geld op

Feit: Offertes die er professioneel uitzien, duidelijk zijn en op tijd bij de klant liggen, hebben een hogere kans op succes.

Maar niet iedere vakman denkt er zo over.

De offerte is zonder twijfel de krachtigste tool in de gereedschapskist van vakmannen. Beschouw hem gerust als je ultieme visitekaartje: een correct geprijsde, duidelijke offerte in begrijpelijke taal wekt vertrouwen. Hierdoor zal een potentiële klant uiteindelijk voor jou kiezen. 

Je mag de mogelijke negatieve impact van een slechte offerte dan ook niet onderschatten: is de potentiële klant niet onder de indruk van jouw offerte, dan zal je ook nooit de kans krijgen je échte vakmanschap te bewijzen. Met een slechte offerte draai je niet alleen die ene verkoopkans de nek om, de kans is ook klein dat de potentiële klant nog eens bij jouw zaak aanklopt.

 

Hoe efficiënt spring jij om met je offertes? Doe de test!

 

 

En toch worden er nog wekelijks offertes verstuurd die hopeloos slecht zijn.

Dit zijn de meest ernstige symptomen:

1. Te laat: de offerte is er niet op het tijdstip dat met de klant is afgesproken.

2. Onduidelijk en niet transparant: de offerte vermeldt niet nauwkeurig genoeg de prijs van de materialen, de voorspelde werktijd of algemene voorwaarden.

3. Slordig: de offerte wekt wantrouwen op door een gebrek aan huisstijl, aandacht voor detail of een ronduit slordige opmaak.

4. Veel te technisch: de offerte staat vol met technisch jargon waar de klant geen kaas van heeft gegeten.

5. Zonder begeleidende brief: de offerte heeft geen begeleidende brief, waarin tekst en uitleg wordt gegeven bij het project en het voordeel dat de klant zal halen uit deze samenwerking.

6. Onpersoonlijk: de offerte lijkt op een standaardofferte die elke potentiële klant ontvangt, zonder aandacht voor de behoeften van de aanvrager.

7. Verloren in de post: de offerte kwijtgeraakt in de post en bereikt de potentiële klant nooit.

Natuurlijk kan het anders. Luister maar naar renovatiebedrijf VDS:

“Je mag 50 van de beste vakmannen hebben, dat betekent niets als je geen werk binnenhaalt. Behalve je vlotte babbel en de technische termen die je gebruikt, kan een doorsnee klant namelijk alleen maar afgaan op de offerte die ze van jou krijgen. Als je van bij het begin kan uitpakken met een heldere, mooie offerte, dat is als een voetbalwedstrijd beginnen met 3-0 voorsprong.”

Campaign_BGD_Testimonials_VDS_Blog2

“Je moet niet altijd de goedkoopste zijn… als je snel bent, flexibel, en je afspraken nakomt vanaf dag 1, wanneer je een klant morgen een offerte belooft en die komt ook morgen, dan heb je als aannemer al je punten. En vanaf dan is het eigenlijk aan de klant.”

 Thomas Vanderstraeten, VDS