Teamleader Blog Article

Feit: een digitale offerte levert je geld op.

Marlous Stam Marlous Stam on 04 okt 2019 in Offertes

Feit: een digitale offerte levert je geld op.

Feit: Offertes die er professioneel uitzien, duidelijk zijn en op tijd bij de klant geraken, hebben een hogere kans op succes. Maar niet iedere vakman denkt zo.

De offerte is zonder twijfel het krachtigste gereedschap in de kist van vakmannen. Beschouw ze gerust als je ultieme visitekaartje: een correct geprijsde, heldere offerte in mensentaal wekt de juiste dosis vertrouwen op, waardoor een potentiële klant uiteindelijk voor jou kiest. 

Helaas mag je ook de mogelijke negatieve impact van een slechte offerte niet onderschatten: is de potentiële klant niet onder de indruk van jouw offerte, dan zal je ook nooit de kans krijgen je échte vakmanschap te bewijzen. Met een slechte offerte wring je niet alleen die ene kans de nek om, de kans is ook groot dat de potentiële klant nooit bij jouw zaak terugkeert.

En toch. Toch worden nog elke week offertes uitgestuurd om bij te huilen. Dit zijn de meest ernstige symptomen:

  • Te laat: de offerte arriveert niet op het tijdstip dat met de klant is afgesproken.

  • Onduidelijk en niet transparant: de offerte vermeldt niet nauwkeurig genoeg de prijs van de materialen, de voorspelde werktijd of algemene voorwaarden.

  • Slordig: de offerte wekt wantrouwen op door een gebrek aan huisstijl, aandacht voor detail of een ronduit slordige opmaak.

  • Veel te technisch: de offerte staat vol met technisch jargon waar de eindklant weinig aan heeft.

  • Zonder begeleidende brief: de offerte heeft geen begeleidende brief waarin tekst en uitleg wordt gegeven bij het project en het voordeel dat de klant zal halen uit de werkzaamheden.

  • Onpersoonlijk: de offerte lijkt op een standaardofferte die elke potentiële klant ontvangt, zonder aandacht voor de persoonlijke noden van de aanvrager.

  • Verloren in de post: de offerte geraakt simpelweg verloren in de post en bereikt de potentiële klant nooit.

Natuurlijk kan het anders. Luister maar naar renovatiebedrijf VDS:

“Je mag 50 van de beste stielmannen hebben, dat betekent niets als je geen werk binnenhaalt. Behalve je vlotte babbel en de technische termen die je gebruikt, kan een doorsnee klant namelijk alleen maar afgaan op de offerte die ze van jou krijgen. Als je van bij het begin kan uitpakken met een heldere, mooie offerte, dat is als een voetbalmatch beginnen met 3-0 voorsprong.”

“Je moet niet altijd de goedkoopste zijn… als je snel bent, flexibel, en je afspraken nakomt vanaf dag 1, wanneer je een klant morgen een offerte belooft en die komt ook morgen, dan heb je als aannemer al je punten. En vanaf dan is het eigenlijk aan de klant.” - Thomas Vanderstraeten, VDS

Hoe efficiënt spring jij om met je offertes? Doe de test!