Teamleader Blog Article

Hoe een simpele appel fans creëert

Hoe een simpele appel fans creëert

GASTBLOG - Tijdens een van mijn eerste lezingen, ongeveer vijf jaar geleden, vroeg ik iemand uit het publiek: ‘Wie inspireert jou?’ Haar gezicht begon te stralen en ze begon uitgebreid te vertellen. Haar antwoord verraste mij. 

Ze had het niet over Nelson Mandela of Oprah Winfrey, maar over Mehmet, een groenteboer uit de Rotterdamse wijk Schiebroek. Ze vertelde over hoe hij vol trots en passie kan spreken over appels. Appels notabene! Ik moest lachen, maar het intrigeerde mij tegelijkertijd ook. ‘Vertel me eens meer over die Mehmet!’ riep ik enthousiast.

Je beleeft het al voordat je het geproefd hebt

‘Mehmet weet een simpele appel te transformeren naar een beleving. Hij neemt je mee op avontuur en begint te vertellen over zijn prachtige goudrenet of granny smith. Waar ze vandaan komen. Wat je ermee kunt. De smaak. Je proeft het frisse sap al voordat je überhaupt een hap hebt genomen. Het is ook altijd gezellig in zijn winkel. Mensen raken met elkaar in gesprek. Er wordt gelachen. Als een van zijn klanten toevallig met een lekke band aankomt, dan plakt hij die ter plekke. Hij verbindt mensen aan elkaar en door zijn enthousiasme maakt hij iedere dag weer goed. Hij heeft een onvoorwaardelijke, bijna vaderlijke liefde voor zijn producten, maar ook voor zijn klanten en medewerkers.’

Een groot deel van de zaal zat inmiddels op het puntje zijn stoel, klaar om direct na afloop naar de groentewinkel van Mehmet te rijden alsof Apple de nieuwe iPhone lanceert.

Een bonusaanbieding of een goed verhaal

Ik zou natuurlijk ook gemakkelijk bij de supermarkt mijn groenten en fruit kunnen halen. Snel en wel zo gemakkelijk met de rest van mijn boodschappen. Een dertien-in-het-dozijn appel. Net zo fris en gezond als iedere andere appel, maar toch anders. Deze appel ligt met tientallen andere appels in een krat. Of met wat minder appels in een plastic zak, of met vijf anderen in een bakje met folie erover. Doe je zo je best om uit te groeien van zaadje tot heuse appel, eindig je in een bakje. Hopen dat je gezien en meegenomen wordt door een toevallige voorbijganger omdat je deze week in de aanbieding bent. Niet omdat jouw kwaliteiten gewaardeerd worden, of wat je kunt betekenen voor iemand. Niet om de voedingswaarde die je met je meedraagt.

Als je niet snel genoeg gekozen wordt, komen ze met de karma-kaart op de proppen. Zo’n ordinaire 35%-sticker op je kont, want daarmee ben je zielig. Het blijft immers zonde om weggegooid te worden. Het zijn meer wanhoopspogingen die voelen als trekken aan een dood paard. Niet echt bevorderlijk voor je passie en eigenwaarde. Wat deze appels missen? Een verhaal waar je hart van in de fik gaat.

Want Mehmets appels gaan als zoete broodjes over de toonbank. Sterker nog, mensen rijden graag een blokje om voor zijn appels. Hij wordt zo blij van zijn eigen groenten en fruit, dat hij in staat is jou met andere ogen te laten kijken naar die appel. Hij maakt je enthousiast. Hij verkoopt appels waar je gelukkig van wordt. Mehmet voedt jou niet alleen met een appel, maar ook met inspiratie. Hij laat je voorbij de grens van de standaard kijken. Dankzij hem zie je ineens de schoonheid en mogelijkheden van een appel.

Mehmet deelt niet alleen zijn kennis, maar ook zijn passie. Zelfs via social media maakt hij mensen enthousiast voor zijn vak, producten en diensten. Mensen willen bij hem horen. Waarom? Ze willen niet gewoon een appel, ze willen wat hij heeft: dat gelukzalige gevoel, de beleving, de liefde, het plezier, de overvloed aan kansen en mogelijkheden.

Work smarter: creëer fans

Je ziet het: fans creëren is niet alleen weggelegd voor bedrijven als Coolblue of Apple. Iedereen kan het verschil maken. Zelfs de lokale groenteboer.

Wanneer je niet alleen je kennis en kunde deelt, maar ook je bevlogenheid en plezier, kun jij ook jouw klant onderdeel maken van die fik in jouw hart. Zo creëer je fans op een natuurlijke manier. Zie jouw klanten daarom niet alleen als klant, maar als ambassadeurs. Beloon hen, verras hen en help hen; geef hen een ervaring om nooit te vergeten, een die iedereen wil beleven.

Denk hier niet over na, maar handel vanuit je hart. Laat die fik spreken. De dame uit het publiek die vertelde over Mehmet wist zijn passie en bevlogenheid zo goed over te brengen, dat de hele zaal enthousiast werd over deze appels. Zij is niet alleen een fan of ambassadeur, zij is de beste marketing en sales-tool die je als ondernemer maar kunt wensen.


Deze gastblog is geschreven door Michele Sparreboom. Zij is (TEDx) spreker, dagvoorzitter en blogger, maar bovenal ondernemer uit Rotterdam. Ze zal ook spreken tijdens Work Smarter, op 9 juni in Amsterdam. Daar neemt ze jou mee op avontuur: hoe zorg je ervoor dat je hart in de fik blijft gaan van jezelf, je leven en jouw onderneming? Ze deelt levenslessen, tools, tips & tricks uit de praktijk.

Banner_822x100.jpg