Teamleader Blog Article

Infographic: de digitale consument

Infographic: de digitale consument

Hoe kan het mkb de digitale consument beter leren begrijpen? Klanten zijn steeds meer digitaal en het is hoog tijd om daar slim op in te spelen. Spreker en digital strategist Gerrie Smits bespreekt de feiten, trends en de klantgerichte transformatie in onderstaande infographic.

20170724_digitalConsumer_infographic_BE-NL.jpg

 

De 6 inzichten van Gerrie Smits

#1 Ieder bedrijf zou moeten kiezen voor customer centricity

“Veel bedrijven starten nog steeds met de ‘what’ - hun product. Als je hen kunt laten nadenken over de ‘why’, zodat ze echt begrijpen wat hun product of dienst betekent voor consumenten, zal dat totaal andere strategieën met totaal andere resultaten opleveren. Begin bij de behoefte van de klanten en werk van daaruit verder.”

#2 De nummer 1 vaardigheid van hedendaagse professionals: empathie

“De hedendaagse verschuiving richting digitale bedrijven heeft ook invloed op andere aspecten van je onderneming. Neem bijvoorbeeld de HR-strategie. In een steeds digitalere wereld, moet het mkb begrijpen wat hun klanten willen. En om je team te helpen begrijpen wat dat is, heb je ook andere selectiecriteria voor personeel nodig.”

#3 Je kunt je niet voorstellen hoeveel effect digitalisering op de klantervaring heeft

“Waar het om gaat is dat bedrijven begrijpen welke kant het opgaat. Wat gebeurt er vandaag en welke invloed heeft dat op mijn klanten? Als blijkt dat je klanten op een bepaald moment verwachten dat dingen geautomatiseerd worden en machine learning de technologische oplossing daarvoor is - hoe ga je daar dan mee om als klein bedrijf?”

#4 Wees digitaal en menselijk voor klantloyaliteit

“Weet je waarom face-to-face afspraken nog steeds goed werken? Omdat mensen een relevante, persoonlijke ervaring willen. Maar 30 minuten met iedere klant praten is helaas niet schaalbaar.”

#5 Durf de status quo uit te dagen

“Je moet weten waar je heen gaat, en je moet je aan een plan houden, maar durf ook flexibel te zijn. Weet wie je klant is en wees niet bang om trends of ontwikkelingen te volgen.”

#6 ‘Product voor alles’ is niet de juiste aanpak

“Het is nog nooit zo gemakkelijk geweest om een product of bedrijf te lanceren, maar je wint het niet van de hevige concurrentie als je je klanten niet voorop stelt. Je concurrentie biedt misschien geen beter product, maar als zij zich focussen op customer centricity, zullen ze je van de baan vegen.”