Terug naar het blog overzicht

Investeer met CRM in de toekomst van jouw start-up

Je huidige projecten, teamleden en targets veranderen voortdurend. Maar contacten en relaties kunnen eeuwig blijven bestaan, als je ze onderhoudt tenminste.  Een goede CRM-tool kan daarbij zeker van pas komen!

Waarom je als start-up een CRM nodig hebt

Elke onderneming, ongeacht hoe groot, kan voordeel halen uit een CRM. Zeker in een start-up heb je geen tijd te verspillen: gesprekken herinneren, uitvissen waar en wanneer je een lead leerde kennen - vergeet het maar zonder CRM! Waarom zou je nu al in een CRM investeren? 

  • Je hebt geen centrale database om gegevens te bewaren, alleen Excelsheets
  • En geen inzicht in je sales
  • Je salesteam haalt zijn targets niet (en er is geen analyse van de oorzaak)
  • Je hebt geen idee waar het meerendeel van je leads vandaan komt
  • Je hebt moeite om leads in klanten om te zetten
  • Overlappingen in je externe communicatie
  • Gebrekkige interne communicatie
  • Geen schaalbaarheid

4 Manieren waarop CRM je helpt jouw business te beheren

Als één of meerdere van deze symptomen je bekend voorkomen, kan een CRM-systeem redding brengen. Hoe?

1. Vergroot je netwerk

Één van de belangrijkste troeven voor jouw start-up? De mensen die je onderweg ontmoet, zonder twijfel. Klanten, leads, maar ook andere start-uppers en potentiële partners - of zelfs business angels, investeerders en incubators die je op een evenement leerde kennen. Hun contactgegevens bijhouden op je smartphone of eindeloos zoeken naar visitekaartjes? Niet echt efficiënt. Met een CRM wordt dit veel eenvoudiger, en voeg je bovendien e-mails, berichten of notities toe zodat jij en je team steeds weten wat er werd besproken.

2. Versnel je verkoopproces

Onderschat nooit het belang van een vlot verkoopproces. Een goede CRM helpt je je verkoopproces te stroomlijnen, en biedt je bovendien precieze informatie over je klanten. Je denkt misschien: een spreadsheet-tool zoals Excel volstaat voorlopig. Maar bij spreadsheet-tools zoals Excel:

  • Is manuele data-input vereist
  • Wordt het moeilijk om gegevens te delen en in real-time samen te werken met collega's
  • Kan je die informatie onmogelijk centraliseren

"Schaalbaarheid is cruciaal, zeker voor je sales."

Je hebt het ongetwijfeld al vaak gehoord, maar schaalbaarheid is cruciaal, zeker voor je sales. Een goed systeem om je leads te contacteren en nieuwe klanten op te volgen kan je business van bij het begin maken of kraken. Hanteer je een bepaalde routine om leads of klanten doorheen je salesproces te leiden? Met je CRM zie je er ook eenvoudig op toe dat die routine niet doorbroken wordt.  Op die manier zorgt je CRM ervoor dat er geen leads door de mazen van het net glippen.

3. Breng sales & marketing dichter bij elkaar

"Hoe meer leads je hebt, hoe meer je verkoopt." Dit is niet noodzakelijk waar. Het kleinste communicatieprobleem tussen sales en marketing kan het hele proces ondermijnen.  Een gemeenschappelijk communicatiekanaal - je CRM - laat je meteen productiever en efficiënter te werk gaan. Hoe? Door je meer inzicht te bieden in je business, gemeenschappelijke doelen en verwachtingen te creëren en dubbel werk te helpen vermijden. Maar ook dankzij:

  • Gestroomlijnde, efficiëntere processen
  • Betere communicatie
  • Meer upsell-mogelijkheden
  • Leads van een hogere kwaliteit

4. Beheer je pijplijn en volg opportunities op

Uit je database blijkt dat er leads binnenkomen, maar je sales hinken achterop. Hoe kan dit? Misschien gaat een groot deel van je leads verloren in een bepaalde fase van je verkoopproces.

Begrijpen welk pad je lead aflegt voor hij klant wordt, is essentieel voor je sales en communicatie. Een centrale, gebruiksvriendelijke en intuitiëve CRM-tool geeft je alle informatie die je nodig hebt op het juiste moment om je potentiële klanten perfect te ondersteunen in elke fase van het proces.

Met een CRM weet je ook meteen welke deals er in je pipeline zitten.  En nog belangrijker, je weet in welke fase elke deal zit, en welke deals gesloten kunnen worden of al gesloten zijn.  Kortweg - met een CRM hou je een vinger aan de pols van je salesproces, en elimineer je de bottlenecks.

Wat bieden wij start-ups?

Teamleader is een intuïtieve alles-in-één-oplossing voor CRM, facturatie en projectmanagement. Ons doel? Jou helpen om je processen van meet af aan te stroomlijnen, zodat je kan focussen op ondernemen. Hou al je klantgegevens binnen handbereik. Beheer taken, meetings en calls. Stroomlijn je facturatie, blijf up-to-date bij alle projecten, en meer.

Als jouw start-up aan de juiste criteria voldoet, kan je je inschrijven om Teamleader 6 maand gratis te gebruiken! Bezoek voor meer informatie de website http://startups.teamleader.eu.

Nu inschrijven!

 

Over de auteur

Bram Bouwmeister - Sales

Boe luiheid! Daar wil Brambo weinig mee te maken hebben. Wanneer hij zich op iets toelegt - reizen, technologie, muziek, sales - dan knalt deze Master of Business Administration als Super Mario. Bram is 100% toegewijd aan het begrijpen van de behoeften en wensen van onze leads en prospects. Zijn recept voor succes? Hard werk en high fives.

Blijf op de hoogte van Teamleader en ontvang alle nieuwtjes als eerste!