Terug naar het blog overzicht

Klantgericht ondernemen volgens Ruud Verduin

Ruud Verduin Markten en bedrijfsmodellen evolueren in sneltreinvaart. Toch blijft de uitdaging voor ieder bedrijf dezelfde: rendabele klantenrelaties zoeken, ontwikkelen en behouden. Ruud Verduin verklapt de geheimen van zo’n succesvolle klantenrelatie.

Ruud Verduin is adviseur en coach op het vlak van klantgericht ondernemen en CRM. Hij heeft intussen ruim twintig jaar ervaring in dat domein. “Nieuwe communicatiekanalen, nieuwe businessmodellen en groeiende concurrentie halen de bestaande zekerheden overhoop”, stelt hij. “De relatie met onze klanten staat onder druk.”

"Concurrenten zitten niet alleen om de hoek. Ze kunnen waar dan ook ter wereld opduiken."

Nieuwe technologie laat toe op een andere manier te produceren, te distribueren en te communiceren. Dat gebeurt tegen de achtergrond van de geglobaliseerde wereld. “Concurrenten zitten niet alleen om de hoek. Ze kunnen waar dan ook ter wereld opduiken. Producten lijken steeds meer op elkaar. De concurrentie optimaliseert haar businessprocessen, stelt zich efficiënt en klantgericht op. Dat maakt het voor de ondernemer alsmaar moeilijker om zich in de markt te onderscheiden.”

Zoek contact

Volgens Ruud Verduin blijft er gelukkig nog een belangrijk element over waar de ondernemer wel nog waarde kan creëren: de interactie met de klant. “Het komt erop aan voor de klant een bijzondere ervaring te creëren”, zegt hij. “Dat zorgt ervoor dat je boven het maaiveld uitsteekt.” Al is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. “Je moet kunnen beantwoorden aan de specifieke behoefte van elke afzonderlijke klant, ook wanneer die behoefte bij iedere klant weer anders ligt.”

"Uiteindelijk vormen klanten de levensader van de onderneming."

Gelukkig is er een grote gemeenschappelijke factor. Elke klant heeft behoefte aan erkenning. De klant heeft nood aan een leverancier die zijn behoefte ernstig neemt en daarbij voor een persoonlijke behandeling zorgt. “Daarom is het essentieel je klant door en door te kennen”, zegt Ruud Verduin. “Dat geeft je de mogelijkheid om de klant een ervaring op maat te bieden. Net wanneer het economisch wat minder gaat, moeten we greep krijgen op de relatie met de klant. Uiteindelijk vormden de klanten de levensader van de onderneming.”

Waarde voor de klant

De uitdaging waar een onderneming voor staat, is duidelijk. “Je moet rendabele klantenrelaties zoeken, ontwikkelen en behouden. Het gaat daarbij niet over hoe je je verkooporganisatie optimaal inricht, wel over de waarde die je aan je klant biedt.” Anders gezegd: het gaat om de redenen waarom de klant een klant wil zijn. “In ieder contact met de klant moet je laten zien welke toegevoegde waarde je de klant te bieden hebt. Dat is de kern van CRM. De bedrijven die daarin slagen, genieten van loyale klanten – en zo van meer omzet, lagere kosten en grotere marges.”

"Denk vanuit de klant, niet vanuit het product."

Om dat doel te bereiken geeft Ruud Verduin een gouden tip. “Laat het product los”, zegt hij. “Denk vanuit de klant, niet vanuit het product. Het is een absolute voorwaarde om tot ware klantenbinding te komen. Neem de behoeften van de klant als uitgangspunt. Je bent niet langer bezig met iets te verkopen aan de klant. Je helpt de klant om iets bij jou te kopen. En vergeet daarbij niet dat klanten ook maar mensen zijn. Je moet begrijpen hoe ze denken, ook al zitten ze soms anders in elkaar dan je verwacht.”

Meer info: www.verduin.nl

Klantgericht ondernemen met Teamleader

Teamleader is dé klantgerichte oplossing voor de kmo.

Teamleader combineert CRM, sales, projectmanagement en facturatie in één handige online tool. Daarmee kan je onder andere:

  • Je contacten beheren op één plaats, inclusief alle communicatie
  • Je leads eenvoudig opvolgen doorheen het verkooptraject
  • Je klantenbestand segmenteren en gerichte e-mailcampagnes sturen
  • Optimale relaties onderhouden met al je contacten
  • Offertes, facturen én projecten online delen met je klant
  • De beste support aanbieden, elke keer weer

En dat is lang niet alles. Meer weten?

Probeer 14 dagen gratis!

Over de auteur

Vicky Van Riel - Marketing

Als kunstwetenschapper met roots in de psychologie weet Vicky niet alleen waar de betere film over gaat, ze kan ook perfect uitdrukken wat ze erbij voelt. Voor haar marketingfunctie beroept ze zich bovendien op een uitgebreide retailachtergrond. Vicky beweert van wielrennen te houden, al heeft niemand haar ooit van Amsterdam naar Gent zien fietsen.

Blijf op de hoogte van Teamleader en ontvang alle nieuwtjes als eerste!