Teamleader Blog Article

“Waar anderen zendergericht te werk gaan, zoeken wij naar het unieke dna van onze opdrachtgevers.”

“Waar anderen zendergericht te werk gaan, zoeken wij naar het unieke dna van onze opdrachtgevers.”

Vraaggestuurd diensten verlenen is niet meer van deze tijd vindt het team van Get Hooked. Roy Steenbakkers vertelt over de filosofie en aanpak van het Brabantse full-service marketingbureau. “Waar anderen zendergericht te werk gaan, zoeken wij naar het unieke dna van onze opdrachtgevers.”

Waarom we doen wat we doen

“Als je het plat slaat, zijn we een ‘full-service’ marketingbureau. In onze branche wordt dat als vies woord gezien; je kunt niet overal goed in zijn. Wij blinken uit in de twee uitersten van merkvraagstukken: we zijn enerzijds goed in het creëren en positioneren van een merk, concepting dus. Tegelijkertijd weten we ook welke middelen je waar en wanneer moet inzetten om je merk onder de aandacht te brengen. Denk hierbij aan het realiseren van websites en apps, online marketing en socialmediacampagnes, maar we doen ook offline marketing.”

“Op zoek naar unieke verhalen en gezamenlijk dna.”

“Onze geestelijk vader, Tim van Tartwijk, begon in zijn studententijd al met marketing. Hij zat nog op school en realiseerde zich dat hij goed was in marketing en online gerelateerde zaken. Daar ging hij mee aan de slag.” Het viel Tim op dat marketingbureaus veelal vraaggestuurd te werk gaan, terwijl hij zelf liever op zoek gaat naar het unieke element waarmee bedrijven zich kunnen onderscheiden. “Dit uitgangspunt is nooit veranderd”, vertelt Roy verder. “Wij geloven in bedrijven en mensen met een verhaal. Er gebeurt weinig inspirerends in de markt en veel campagnes zijn zendergericht, daar willen wij verandering in brengen.”

En dat lijkt aardig te lukken: Get Hooked bruist. Op kantoor lopen elf jonge, energieke en gedreven mensen die elkaar meer dan scherp houden. “We gaan op zoek naar de unieke eigenschappen van een organisatie. Wat zit er in het gezamenlijke dna? Met een eigen verhaal kun je wél een unieke boodschap creëren en je pijlen richten op een afgebakende doelgroep.”

Alles wat Get Hooked doet heeft te maken met het creëren van een consistent merkverhaal. “Want consistentie levert herkenning op, herkenning zorgt voor een mate van vertrouwelijkheid en vertrouwen is de basis van die felbegeerde relatie met je klant. Ieder middel moet dus consistent zijn, of het nou een factuur, beursstand of socialmediapost is.”

Toekomstperspectief en dromen

Businessmanager Roy heeft duidelijke plannen voor de toekomst: “De komende drie jaar gaan we ons nog meer verdiepen in het totaalplaatje. Veel marketingbureaus zijn oneindig creatief, maar hebben weinig kaas gegeten van de zakelijke kant.”

Die zakelijke kant wordt steeds belangrijker voorspelt Roy. Hij ziet verschillende eilandjes samensmelten: “Marketing en sales gaan hand in hand de toekomst tegemoet. Als salespersoon zul je marketingkennis moeten hebben en als marketeer zul je salesgenen moeten ontwikkelen. Sámen breng je de juiste oplossing bij de klant. De komende jaren zullen wij dus ook aandacht besteden aan het salestraject van onze klanten. Niet omdat zij erom vragen, maar omdat onze marketingactiviteiten invloed hebben op hun salesafdeling. En andersom! De gesprekken gaan dus over meer dan marketing alleen en daar zullen we in de toekomst alleen maar beter in worden.”

“Vergeet nou de rest niet!”

Er zijn weinig vakgebieden waar de digitalisering zoveel invloed op heeft als marketing. Waar de verdeling tussen online en offline een paar jaar geleden nog 40-60 was, gebeurt nu 85 procent online. Roy is er blij mee: “In het verleden was marketing niet meetbaar. Zie het als een bodemloze put waar je bakken met geld in stortte. Nu kun je tot op de cent verantwoorden waar je het geld aan uitgeeft en wat dat oplevert. We kunnen echt KPI-gestuurd werken. Tegelijkertijd wijzen we onze klanten altijd op de ‘de rest’; je moet je niet alleen op online richten.”

Voor wie wij het doen

De klanten van Get Hooked zijn net zo divers als de oplossingen die het marketingbureau biedt. Voor de een zijn Roy en zijn collega’s de marketingafdeling op afstand en maken ze alles, van concepten tot VR-apps tot posters aan toe. Bij de ander denken ze alleen mee over de positionering of dragen ze bij aan de connectie tussen marketing en sales. De klanten zijn voornamelijk B2B-bedrijven, maar er zitten ook B2C-klanten in het portfolio, waaronder het grootste verhuisbedrijf van Europa.

“Ken je die uitdrukking ‘Bij de loodgieter thuis lekt de kraan’?” vraagt Roy. “Nou, wij zijn op dit moment zelf ook bezig met een herpositionering. We hebben drie jaar geleden een nieuwe website gelanceerd, maar door de enorme groei van de afgelopen tijd hebben we geen tijd gehad om onze propositie naar buiten aan te passen. Dit project staat nog op de agenda van 2018.”

Uitdagingen along the way

“Wat betreft onze uitdagingen staat het aantrekken van personeel met stip op één. Tegelijkertijd kunnen we niet alle experts fulltime in huis hebben, omdat we in zoveel verschillende disciplines actief zijn. We werken daarom met partners en een flexibele schil.”

“Ook pricing is een uitdaging. De zolderkamerknutselkluns maakt een website voor nog geen € 1.000,-. Geen een opdrachtgever die daar zijn vraagtekens bij zet. Wij wel: is zo’n site wel goed doordacht? Veel mensen zien dat niet, want alles is goedkoop. Probeer dat maar eens uit te leggen aan een nieuwe klant. Dit maakt het voor ons - en andere bureaus - moeilijk om unieke marketingmiddelen, socialmediacampagnes en websites te maken.”

Ook op het gebied van administratie komen Roy en zijn collega’s struikelblokken tegen. “Het bedrijf groeit best hard. We begonnen als driekoppig beest, maar hoe meer personeel erbij komt, hoe lastiger het is om iedereen overal bij te betrekken. Tegelijkertijd wil je ook niet ieders mening bij horen. Waar stopt de verantwoordelijkheid van de een en waar begint de rol van de ander? De rolverdeling is überhaupt een uitdaging, want hoeveel tijd is er nodig om bepaalde taken uit te voeren? Dit kunnen we alleen vaststellen door beter te registreren wat we doen. Dit zijn allemaal zaken waar we dankzij de juiste hulpmiddelen langzaamaan beter in worden, maar het blijft een ‘ongoing proces’.”

Meer informatie over Teamleader?