Teamleader Blog Article

We kunnen betrouwbaar en transparant zakendoen

We kunnen betrouwbaar en transparant zakendoen

De gezamenlijke passie voor interieur en keukenrenovatie van Ewelina en haar vriend mondde uit in een  keukeninnovatiebedrijf. Ze doen er alles aan om concessieloos inrichten toegankelijk te maken voor de gewone consument: “We willen een betrouwbare partij zijn waar je goede materialen krijgt en de prijs volledig transparant is.”

Waarom doen we wat we doen

“We hebben jarenlang een montagebedrijf gehad. Samen met een groep medewerkers waren we altijd aan de gang voor onze opdrachtgevers. We deden wat er gevraagd werd; het was niet écht ondernemen. Bovendien bracht het hebben van medewerkers ook kopzorgen met zich mee.”

Ewelina denkt terug aan de dagen van ziekmeldingen, de verantwoordelijkheid voor salarisbetaling en zelfs diefstal. “Na een paar jaren zeiden Maurice [zowel privé als zakelijk haar partner, red.] en ik tegen elkaar: dit moet anders. We zijn nu in de fase waarin we verschillende bedrijfsactiviteiten samenvoegen in één bedrijf, Renoform. Hiermee willen we maatwerk meubels toegankelijk maken voor de gewone consument.”

Concessieloos kiezen, ook voor de gewone consument

“Onze gezamenlijke passie voor interieur en keukenrenovatie en onze frustratie dat er voor de gewone consument zo weinig keuzes zijn op het gebied van keukens heeft ons hier gebracht. Wij willen de huidige, beperkte set van mogelijkheden op het gebied van keukens uitbreiden en consumenten de luxe van concessieloos kiezen geven.” Veel interieurzaken zijn aangesloten bij een bepaalde leverancier of tussenpartij en hebben prijs- of inkoopafspraken bij inkoopcombinaties. Ewelina en Maurice treden met Renoform zelf ook op als handelaar, waardoor ze rechtstreeks kunnen laten maken wat de klanten willen.


“We zijn nu bezig met het maken van een webshop waarin je een sample van de keukendeurtjes kan bestellen. Als dat de klant bevalt, komen wij langs om de keuken in te meten en vervolgens kan de keuken volledig online besteld worden.” Dit zijn pas de eerste stapjes. In de toekomst willen ze ‘de Coolblue van de meubelindustrie’ worden, met onder andere verlichting, stoelen, banken en tafels.

Toekomstperspectief en dromen

“Onze markt wordt beheerst door de machtige Mandemakers Groep, dat betekent dat we hard moeten knokken voor een plekje in het hart van de consument. Daarnaast hebben we concurrentie van IKEA, die op het gebied prijs net zo transparant en betaalbaar is als wij willen zijn. In deze markt willen wij het verschil maken door de consument de luxe van concessieloos kiezen te geven, tegen een betaalbare prijs. Dus niet ‘Wilt u oven A of B van inkooppartner 3?’ of ‘Wilt u een lichtblauw of donkerblauw kastdeurtje van leverancier Y?’, maar ‘Vertel ons wat u wilt en wij zullen het leveren.”

Naast de moordende concurrentie, speelt ook de digitalisering een belangrijke rol in de toekomst. Het kan Maurice niet digitaal genoeg zijn: “Hoe digitaler, hoe sneller en overzichtelijker. Wat moet je met een rij ordners? Digitaal kun je alles veel makkelijker terugvinden. Ik ben helemaal geïnspireerd door Bunq, de digitale bank, maar ik zie ook het belang van een showroom. Oudere mensen bijvoorbeeld, vinden het spannend om online aankopen te doen.”

Voor wie wij het doen

De klanten van Renoform zijn tussen de 45 en 70 jaar oud en op zoek naar mogelijkheden om hun, vaak verouderde, keuken te renoveren, vertelt Maurice. “Het zijn veelal mensen die zuinig zijn en erg voorzichtig met hun keuken omspringen. Wij zien keukens van dertig jaar oud waarvan de basis nog prima mee kan. Dat doen we dan ook: de kastjes laten we hangen en het deurtje vervangen we door een modern exemplaar. Dan ziet je keuken er na een dag helemaal als nieuw uit.”

“Teksten als ‘Koop vandaag, dan monteren we gratis’ zijn niet aan ons besteed”, zegt Maurice. Ewelina knikt instemmend en vult aan: “Wij geloven niet in gratis korting.” Renoform wil een betrouwbare partij zijn waar de klant goede materialen krijgt voor een transparante prijs. Dat sluit ook aan bij de klantgroep die ze bedienen.

Uitdagingen along the way

Het vinden van klanten is zonder twijfel de grootste uitdaging van Renoform verklaart Maurice: “We hebben op een gegeven moment een marketingbureau ingeschakeld die middels Google Adwords voor leads moest zorgen, maar dat liep helemaal niet. Uiteindelijk heb ik zelf een cursus gedaan en toen het drukker werd, heb ik het aan een ander bureau overgedragen. Zonder Google Adwords hebben we geen klanten. De volgende stap is het oppakken van zoekmachine optimalisatie, misschien ga ik daar ook wel een cursus voor doen.”

“Op dit moment zijn we nog klein en spreken we elkaar dagelijks. Op het moment dat we groeien en meer medewerkers krijgen, wordt het stroomlijnen van keukeninnovaties en projecten natuurlijk ingewikkelder. Het is daarom belangrijk dat we nu al alles goed en precies vastleggen, zodat we dit in de toekomst gemakkelijk kunnen blijven doen. Alleen dan kunnen we transparant zijn en blijven naar de consument.”


Meer informatie over Teamleader?