Teamleader Blog Article

Minder werken, meer bereiken

Minder werken, meer bereiken

In hun privéleven zijn ondernemers helemaal bij wat technologie betreft: ze rijden in elektrische auto’s, thuis hangt een slimme thermostaat aan de muur en een persoonlijk polsbandje houdt bij of er wel genoeg stappen gezet worden op een dag.

Op kantoor ziet het er heel anders uit: Excelsheets en langzame bedrijfsprocessen zijn vaak de norm binnen het mkb. Totaal inefficiënt en alles behalve effectief.

Deze blog bevat de belangrijkste lessen van De Tijdstrijd, het evenement dat we organiseerden naar aanleiding van het onderzoek naar tijdsbesteding van ondernemers. Bekijk hier de foto's op onze Facebookpagina.

Slimmer en meer efficiënt werken

De moderne ondernemer zou misschien wel slimmer en efficiënter willen werken, maar hij heeft geen idee hoe. Genoeg reden dus om een evenement over time management en ondernemen organiseren! Want wanneer jij als ondernemer aan jezelf denkt door efficiënt te werken, gezond te eten en naar je lichaam te luisteren, wordt het hele mkb een stukje gezonder. Dit zijn de vier belangrijkste lessen van de dag:

1| ‘Verbind met je hart en niet met je kaartje’

NL_DeTijdstrijd_carousel_600x6002.jpg

“Netwerken staat gelijk aan zoveel mogelijk kaartjes verzamelen en uitdelen.” Fout! In de praktijk vaak wel, maar dat is niet de meest effectieve manier, want kun jij je een week later nog de persoon achter het kaartje herinneren? Netwerken is een ware kunst.

De les die we van Daisy da Veiga geleerd hebben is dat het beter is om eerst oprechte interesse te tonen in de ander en daarna pas te vertellen over jezelf. En probeer dan niet in vijf minuten alles over je businessmodel, producten en klantgroepen te vertellen, maar deel je passie. Waarom ga jij iedere dag weer met plezier naar je werk?

2| ‘Beware of the bots’

NL_DeTijdstrijd_carousel_600x6003.jpg

Het was een ware reality check, de sessie van techionista Vivianne Bendermacher. Sta even stil bij jezelf: op welk punt in je leven of van je carrière sta je en wat doe je precies. Je kunt zeggen “Ik ben HR-manager”, maar probeer je ook eens op een andere manier voor te stellen. Laat je niet definiëren door je functienaam, ‘je bent meer dan dat’! Zeker met het oog op de toekomst, we zitten inmiddels in de vierde industriële revolutie, is het belangrijk dat je weet waar je krachten liggen.

De vierde industriële revolutie brengt ons slimme algoritmes en robotisering en gaat daarmee nog een stapje verder dan automatisering alleen. Het is een nieuwe fase omdat we meer dan ooit te maken hebben met exponentiële groei in de IT-sector. Dit speelt wereldwijd en geen enkele industrie wordt bespaard.

Wat betekent dat voor jou? Het kan zijn dat je werk in de komende jaren wordt overgenomen door een bot. En dan? Ben jij dan klaar voor de volgende stap? Weet jij dan wat jouw toegevoegde waarde is? Ga die reality check aan en omarm technologie, want het brengt zoveel nieuwe kansen en mogelijkheden met zich mee.

3| Check, check, dubbelcheck

NL_DeTijdstrijd_carousel_600x6004.jpg

De belangrijkste les die we van Frans Reichardt kregen is dat we er vooral niet op moeten vertrouwen dat we alles wel weten. Dit bleek ook uit wel de fails die de deelnemers met elkaar deelden. Hoeveel ervaring je ook hebt, er zullen altijd dingen zijn die je over het hoofd ziet. Ondernemen blijft daarom een zaak van falen en opstaan.

Het helpt om checklists te maken voor bepaalde werkprocessen of protocollen. Zo kun je niets vergeten. En mocht er dan toch iets fout gaan, dan is dat niet erg. Zolang je er maar even stil bij staat en je checklist uitbreidt om te voorkomen dat je dezelfde fout nog eens maakt.

Binnen een bedrijf kun je elkaar ook helpen om van gemaakte fouten te leren. Nodig medewerkers uit om hun fouten te delen en laat de drang om “de schuldige” aan te wijzen varen. Het gaat er niet om wiens schuld het is, het gaat erom dat je van de situatie leert.

4| ‘Moet ik dit nu doen?’

NL_DeTijdstrijd_carousel_600x6005.jpg

Heb jij het ook altijd druk druk druk en wil je meer overzicht en structuur? Probeer dan slimmer te werken, niet harder! Slimmer werken is meer dan goed plannen, de juiste dingen doen is ook een belangrijke factor.

Stress komt voort uit gebrek aan gevoel van controle over de situatie. Wees je planning dus de baas en laat niet over je heen lopen. Je hoeft niet altijd ja te zeggen! Focus je op dingen goed doen én de goede dingen doen. ‘Niet is zo inefficiënt als heel efficiënt doen wat niet gedaan hoeft te worden’ leren we van Jennefer Boskeljon.

De truc om je tijd goed in te delen en te bepalen of taken urgent of belangrijk zijn is om jezelf de vraag te stellen ‘Moet ik dit nu doen?’ Stel jezelf deze vraag een aantal keer en leg iedere keer de klemtoon op een ander deel van de zin: Moet ik dit nu doen? Moet ik dit nu doen? Moet ik dit nu doen? Moet ik dit nu doen? Zo kom je er wel achter of je slim en effectief bezig bent!

De Tijdstrijd gewonnen

Hoewel wij bij Teamleader al grote fans van technologie zijn en daar ook slim gebruik van maken, hebben ook wij weer wat geleerd over minder werken en meer bereiken: wij gaan onze supportafdeling vervangen door bots. Deel jij jouw actieplan met ons? We helpen je graag verder met slim en efficiënt werken.