Teamleader Blog Article

Ontdek binnenkort Teamleaders splinternieuwe navigatiemenu

Ontdek binnenkort Teamleaders splinternieuwe navigatiemenu

In de wereld van de software betekent stilstaan achteruitgaan: daarom denken we met Teamleader altijd vooruit. Soms veranderen we kleine zaken zoals tweaks of bug fixes die nauwelijks zichtbaar zijn voor de eindgebruiker. Op andere momenten veranderen we visuele elementen die een grotere impact hebben op jouw ervaring. Sinds de oprichting van Teamleader in 2012 bleef er één zaak onveranderd: ons navigatiemenu. Er was dus zeker genoeg ruimte voor verbetering, zeker op vlak van gebruiksgemak.

Waarom is het tijd voor verandering? Daar zijn eigenlijk twee redenen voor. Enerzijds neemt ons huidig navigatiemenu heel wat plaats in. Die ruimte zouden we beter kunnen gebruiken door meer informatie op verschillende niveaus te tonen, bijvoorbeeld in de kalender of projectplanning. Een breder overzicht zorgt ook voor meer informatie en maakt de features beter zichtbaar.

We ontwikkelden Teamleader met enkele basisfuncties, maar gaandeweg voegden we nieuwe toe die vaak een plek kregen op basis van waar ze op dat moment thuishoorden. Dit zou uiteindelijk invloed hebben op de gebruikservaring, want die plaatsing is achteraf niet altijd even logisch meer. Om je een voorbeeld te geven: gebruikers klikken vaak op Contacten en Bedrijven, maar daarvoor heb je twee klikken nodig. Daarom is het logisch om deze in twee verschillende secties onder te verdelen: zo hoef je één keer minder te klikken.

Een nieuwe navigatiebalk betekent niet gewoon een kleine visuele aanpassing. Het design is het resultaat van maanden van zorgvuldig afwegen, talloze aanpassingen en nu en dan zelfs een stap terugzetten. We bieden je met plezier een blik in onze manier van werken.

De psychologie achter deze navigatiebalk

Om de nieuwe look van onze navigatiebalk te bepalen, hadden we antwoorden nodig. Hoe gebruiken mensen de navigatiebalk vandaag? Hoe kunnen ze er tijd mee besparen? Wat is de meest logische manier om de nieuwe navigatiebalk te ontwerpen?

Leren uit gebruikersdata

Mixpanel, een tool om gebruikersgedrag anoniem te tracken, hielp ons het volgende te onderzoeken: op welke manier en hoe vaak klikten gebruikers op het vorige navigatiemenu? Een maand lang verzamelden we data om te bepalen hoe vaak gebruikers de navigatiebalk gebruiken. Op basis van het aantal mensen dat bepaalde features gebruiken (bijvoorbeeld: CRM of projectmanagement), berekenden we het relatief gebruik van die items in het menu. De resultaten van ons onderzoek vind je in de tabel hieronder:

teamleader navigation bar usage

Dit geeft ons een paar belangrijke inzichten:

1. Veel gebruikers activeren de Productmodule, maar gebruiken het niet vaak. Daaruit konden we besluiten dat je producten eenmalig kan opzetten en er achteraf niet veel aan hoeft te wijzigen. Daarom konden we Producten bijvoorbeeld verplaatsen naar Instellingen.

2. De meest opmerkelijke ontdekking was Ticketing. Niet al onze klanten gebruiken het, maar zij die er wel gebruik van maken doen dit heel uitgebreid. Dit betekent dat het gemakkelijk toegankelijk moet zijn voor deze specifieke gebruikers.

3. Elke gebruiker krijgt het Dashboard als startscherm te zien en keren er vaak naar terug. Dat is waarom we het dashboard nu hebben veranderd en het opnieuw een prominente plaats in de navigatiebalk geven.

4. Abonnementen worden niet vaak gebruikt of geactiveerd, dus we verplaatsten dit naar een secundair navigatieniveau.

De volgorde van het navigatiemenu bepalen

Met die inzichten in gedachten werkten we de hoofdnavigatie uit op drie niveaus:

  1. Hoofdmenu: items die je dagelijks gebruikt
  2. Secundair menu: functionaliteit die niet dagelijks worden gebruikt. Dit is zichtbaar als een nieuw niveau bovenaan je scherm. Voorbeeld: creditnota's bij de facturatie-module.
  3. Tertiair menu: extra functionaliteiten die niet passen in het secundaire menu. Dit gebeurt meestal alleen voor Statistieken of Instellingen.

Uiteindelijk bepaalden deze prioriteiten de volgorde van de navigatiebalk:

  1. Items op het niveau van de gebruiker of het bedrijf:
    - Welke items zijn alleen voor persoonlijk gebruik?
    - Welke elementen worden op bedrijfsniveau gebruikt?
    - Hoe kun je snel toegang krijgen tot 'jouw persoonlijke ruimte'?

  2. Logica van de volgorde:
    - Wat is de meest logische volgorde om items weer te geven?

  3. Instellingen:
    - Welke functies worden niet vaak gebruikt?
    - Welke daarvan kunnen als secundair of tertiair worden vermeld?
    - Wat zou een logische manier zijn om de functies te groeperen?

Design

Na de data-analyse was het tijd voor het echte designwerk. Ons Product Design-team haalde alles uit de kast en dit zijn de eerste resultaten.

nieuwe navigatiemenu settingsnieuwe navigatiemenu facturatie

De screenshots hierboven geven je een idee van het nieuwe navigatiemenu. Houd er rekening mee dat het design nog niet definitief is, aangezien we het op basis van jouw feedback nog willen verbeteren. 

Wees de eerste om het uit te proberen!

Omdat we jouw mening belangrijk vinden, lanceren we dit eerst voor een kleine, maar representatieve groep bètagebruikers. Zodra we je feedback verwerken, lanceren we het nieuwe navigatiemenu geleidelijk aan voor alle gebruikers.

Houd er rekening mee dat dit nog maar een eerste ontwerp is. We gebruiken jouw feedback om verder te verbeteren, maar om dat te doen...

...hebben we je feedback nodig. Wat vind je van ons nieuwe navigatiemenu? Meld je aan voor onze betàversie en deel je mening met ons!