Teamleader Blog Article

Een offerte maken: hoe doe je dat? (+ voorbeelden)

Tamara Wouda Tamara Wouda on 01 jul 2020 in Offertes

Een offerte maken: hoe doe je dat? (+ voorbeelden)

De allereerste stap voor je aan een opdracht begint? Een offerte maken. En dat is iets om bij stil te staan: met degelijke offertes haal je meer werk binnen. Maar hoe begin je eraan? En waarin verschilt een online offerte van een ‘gewoon’ exemplaar? Met deze need-to-knows stel je offertes op als een pro.

  1. Waarom zijn offertes belangrijk?
  2. Hoe maak je een offerte?
  3. Voorbeelden van offertes
  4. Wanneer verstuur je een offerte?
  5. Hoe werken online offertes?
  6. De voordelen van online offertes

Waarom zijn offertes goud waard voor je onderneming?

Offerte makenOffertes zijn zoals het afhaalmenu van je favoriete restaurant: een duidelijk overzicht van je producten of diensten en daarbij horende prijzen. Maar een degelijke offerte is zoveel meer dan een veredelde prijslijst, en dat om verschillende redenen:

  1. Zoals boer Jaap zei tijdens de speeddates: You never get a second chance to make a first impression. Een offerte vormt vaak het allereerste contactmoment met een klant in spe. Logisch dus dat een offerte méér moet zijn dan een kurkdroge opsomming.
  2. Misschien hakt niet jouw contactpersoon, maar wel iemand anders de knoop door. Met een doordachte offerte maak je ook bij hem of haar een goede indruk. En kon je een prospect niet (helemaal) overtuigen tijdens het eerste contactmoment, dan biedt een offerte een tweede kans.
  3. Weinig klanten beslissen meteen met wie ze in zee gaan. Een gezicht of een telefoongesprek blijft niet eeuwig hangen. Met een offerte herinner je een klant ook lang na het eerste contact aan jouw werkwijze en visie.
  4. Je bent misschien niet de goedkoopste in je branche, en daar zijn ongetwijfeld goede redenen voor. In een offerte licht je je prijszetting nauwkeurig toe, waardoor klanten weten op welke manier jij goed werk garandeert.
  5. Kiest een klant toch voor iemand anders, dan blijft een goede offerte een uithangbord voor je onderneming. En wie weet komt de volgende opdracht wel op jouw bordje terecht.

Teamleader helpt je op vijf bovenstaande punten te scoren: met onze tool stel je professionele offertes op waarmee je zoveel mogelijk kansen verzilvert. Probeer het 14 dagen helemaal voor niets uit.

Hoe maak je een offerte?

Zonder de vriendelijke bediening, de gepassioneerde kok en je beste vrienden is je favoriete restaurant ook maar een ruimte met wat tafels en stoelen. Hetzelfde geldt voor een offerte: een aantal elementen zijn essentieel.

  • Je bedrijfsgegevens (naam, adres, btw- en bankrekening).
  • De gegevens van je klant. 
  • Een offertenummer zodat je hem makkelijk verder kan opvolgen.
  • Je prijzen (vast of variabel) en je btw-tarieven. Communiceer transparant over de kostprijs van je verschillende producten of diensten.
  • Een omschrijving van wat je precies belooft tegen de genoemde prijs.
  • Algemene voorwaarden van de offerte – ook wel de kleine lettertjes genoemd.
  • Je handtekening.
Met een offertetool zoals Teamleader kan je een deel van bovenstaande punten meteen afvinken. De software vult namelijk jouw bedrijfsgegevens en die van je klant automatisch in.

Tot zover de no-brainers. Want een goede offerte vraagt onder andere ook een verzorgde lay-out, een begeleidende tekst op maat en een check door een extra paar ogen. In deze blog delen we 6 gouden tips om offertes op te stellen.

Offertes opstellen voor je bouwonderneming

Klanten vergelijken doorgaans jouw offerte met die van concurrenten. In de bouw is dat nog meer het geval. Besteed er dus voldoende aandacht aan.

  • Beschrijf uitgebreid de werkzaamheden en de kostprijs.
  • Neem een planning op bij je offerte, met de geschatte begin- en einddatum, de lengte van de werkdagen en het aantal werknemers.
  • Voeg algemene voorwaarden toe. Veiligheid op de bouwplaats, bijkomende vragen van de klant, een onderaannemer die zijn planning niet kan nakomen ... Bouwprojecten zijn vaak complex en tellen meerdere partijen. Stel heldere afspraken op waarmee je anticipeert op extra vragen en onverwachte omstandigheden.

Voorbeelden van offertes

Niemand houdt van dubbel werk - en al helemaal niet als dat betekent dat je het wiel opnieuw moet uitvinden. Baseer je daarom op bestaande, succesvolle voorbeelden. Zorg er wel voor dat je de nodige gegevens aanpast voor je het prijsvoorstel uitstuurt.

Geen idee wat er nu wel en wat geen goede offerte is? Hier vind je een voorbeeld volgens de regels van de kunst.

Aandachtspunten voor een creatief agency

Of je nu websites maakt, instaat voor interieurplannen of designwerk levert, idealiter hou je met deze zaken rekening wanneer je een offerte maakt: 

  • Logo’s, artikels, foto’s … Op de zaken die je zelf creëert geniet je in principe auteursrecht: jij bepaalt wat er wel en niet mee gebeurt. Maar auteursrechten kan je ook overdragen. Neem de exacte afspraken op in de algemene voorwaarden.
     
  • Maak een onderscheid in je tarieven per medewerker. Het uurtarief van een senior kan bijvoorbeeld hoger liggen dan dat van een junior. Ook per werktype kan je variëren. Voor strategisch werk reken je bijvoorbeeld meer dan voor projectmanagement. 
  • Over smaak en kleur valt niet te twisten. Bij een creatieve opdracht is het dan ook soms moeilijk te achterhalen of een opdracht slecht is uitgevoerd of je klant plots bijkomende zaken vraagt. Vermeld daarom ook de regeling wanneer de klant feedback heeft. 

Wanneer stel je een offerte op?

Haastige spoed is zelden goed, maar als er een offerte de deur uit moet, kun je maar beter in actie komen. Als jij een offerteaanvraag ontvangt, kun je er vergif op innemen dat je concurrentie dezelfde aanvraag heeft gehad. Reageer dus zo snel mogelijk. 

  • Laat meteen weten dat je de aanvraag goed hebt ontvangen en je zo snel mogelijk een offerte bezorgt.
  • Geeft de klant (in spe) een specifieke deadline mee, respecteer die dan ook. De eerste afspraak al verbreken nog voor jullie samenwerken is geen goede start. Staat er geen termijn, geef dan zelf mee wanneer de contactpersoon jouw offerte mag verwachten.
  • Neem de dag na het uitsturen van de offerte contact op met de klant en check of hij/zij eventueel vragen heeft.

Snelheid is cruciaal, maar ook niet alles. Het heeft weinig zin om al na 1 minuut een offerte uit te sturen als die vol fouten staat. Stel dus met zorg je offertes op.

Nog meer praktische tips, nieuwe trends en rock solid advies voor je bedrijf? Schrijf je rechts in op onze nieuwsbrief!

hoe werken online offertesHoe werken online offertes?

Oké, oldskool heeft z’n charmes. Maar wanneer je een halve dag verliest met het zoeken naar een vensterenveloppe, inktcartridges en postzegels om een offerte te versturen, heb je een probleem.

Steeds meer zelfstandigen maken dan ook gebruik van een tool zoals Teamleader, waarmee je in 4 stappen makkelijk online een offerte opstelt, verstuurt en opvolgt.
  1. Je maakt efficiënt offertes in je eigen stijl, inclusief logo. Die lay-out kan je ook toepassen op je facturen, bestelbonnen of andere documenten. Je voegt makkelijk verschillende lay-outvarianten toe en algemene voorwaarden. Daarnaast vult Teamleader zelf jouw gegevens en die van de klant in, en koppelt hij of zij de juiste kostprijs en btw-tarief aan je dienst of product.
  2. Via Teamleader verstuur je de offerte naar de klant. Je offerte komt dus sowieso bij de juiste persoon terecht. In de begeleidende tekst geef je indien nodig een extra woordje uitleg of schrijf je een persoonlijke boodschap.
  3. Zodra de klant je offerte opent, feedback geeft of ondertekent, krijg je daar een melding van. En via een overzicht volg je onder andere verzonden, geaccepteerde en geweigerde offertes op.
  4. Eenmaal de offerte is aanvaard, zet je die in enkele klikken om in een project en vervolgens een factuur.

En daar blijft het niet bij. Teamleader voorspelt ook je omzet en automatiseert je verkoopproces: verschuift een verkoopkans naar een volgende fase, krijg je een reminder met de volgende stap die je dient te nemen.

De voordelen van online offertes

Online offertes hebben het effect  van een Instagramfilter: je scoort zonder al te veel inspanningen.

  1. Veel reactie. De effectieve ondertekening van een papieren offerte vraagt véél tijd en vertraagt processen. Een snelle offerte verhoogt de kans op een positieve reactie en dus op meer inkomsten.
  2. Goedkoop. Een papieren offerte is niet alleen wat achterhaald, het kost je onderneming ook geld. Denk aan papier, enveloppen, postzegels, inkt … Om nog maar te zwijgen over concurrenten die sneller schakelen en zo meer opdrachten binnenhalen. Een online offerteplatform is een stukje goedkoper. En hoeveel offertes je ook verstuurt, de prijs blijft gelijk.
  3. Efficiënte opvolging. Met een tool als Teamleader weet je precies of iemand je offerte al bekeken of ondertekend heeft, waardoor je leads gericht opvolgt.
  4. Snel communiceren. Bij online offertes kunnen klanten rechtstreeks feedback geven, jij krijgt meteen een melding.
  5. Altijd en overal. Je klant kan op elke plaats en op elk moment je offerte bekijken op een smartphone, tablet of computer.
Tel die vijf voordelen bij elkaar, en het is duidelijk dat online offertes je omzet boosten en dus een positieve impact hebben op je cashflow.

“Sommige concurrenten wijden elke week een volledige dag aan offertes maken – bij mij verloopt dat een stuk sneller. Dat is dus een gigantisch concurrentievoordeel.” - Laurent Debaere, oprichter en zaakvoerder Berdea

Ontdek Teamleader, dé tool waarmee je slim offertes opstelt

Teamleader is eenvoudige software die CRM, projectmanagement en offertes bundelt in één handige tool. In slechts enkele klikken maak, verzend en beheer je offertes. Je zet ze in een mum van tijd om in een factuur, elk document krijgt jouw huisstijl en klanten laat je moeiteloos online goedkeuren.

Onze software werkt supersnel op elk toestel en is integreerbaar met talloze applicaties. Probeer ons twee weken uit. Zonder gedoe. Zonder te betalen. Beloofd!

Probeer ons twee weken uit. Zonder gedoe. Zonder te betalen.

Vervang vandaag nog je papierwinkel en probeer Teamleader twee weken uit. Vind je het niks? Geen probleem. Dan betaal je ook niks.

Probeer nu gratis