Terug naar het blog overzicht

Omarm de toekomst met een schaalbaar bedrijfsmodel

Heb je als ondernemer een product of dienst ontwikkeld waar een afgebakend deel van de markt op zit te wachten, dan is de eerste steen van je bedrijf gelegd. Gefeliciteerd! Nu begint het echte werk.

"Hoezo, het échte werk? Mensen willen kopen wat ik aanbied. Ik zit toch gebeiteld?"

Nee, je bent nog maar net begonnen. Nu ga je op zoek naar een duurzame bedrijfsstructuur. Het sleutelwoord daarbij? Schaalbaarheid.

Wat is schaalbaarheid?

Groei & inkrimping

Schaalbaarheid valt eenvoudig te definiëren als het vermogen van een onderneming om zich aan te passen aan groei en - in een mindere periode - inkrimping. Anders geformuleerd kan een schaalbare onderneming zijn interne capaciteit en het volume van output/productie makkelijk aanpassen aan de vraag van buitenaf voor zijn producten of diensten.

Afstellen & afstand nemen

Bekijk het zo: als oprichter van een bedrijf ben jij in het prille begin de drijvende kracht van je onderneming. Jij bedenkt het product en brengt het naar de markt. Daarnaast ben je je eigen beste verkoper. Hoe je de zaken precies moet aanpakken, daar ben je nog helemaal niet uit, zolang de bal maar aan het rollen gaat.

Maar je kan natuurlijk niet alles zelf blijven doen. Dat verhaal eindigt zodra je bedrijf écht aan het groeien slaat. Nu moet je de missers en toevalstreffers eruit snijden tot je een procedure overhoudt die succesvol is op lange termijn. Tegelijk moet iemand anders ook met die procedure aan de slag kunnen, met even goede resultaten. Op termijn moet je voldoende afstand kunnen nemen. De zaken moeten blijven draaien, ook als jij er niet bent.

Schaalbaarheid gaat in feite hand in hand met twee factoren:

  • Voorspelbaarheid: je wilt je toekomstige resultaten zo goed mogelijk kunnen voorspellen.
  • Herhaalbaarheid: wat jij vandaag goed doet, moet een ander morgen kunnen herhalen.

Waarom is schaalbaarheid zo belangrijk?

De markt staat niet stil

Niet elke zakelijke omgeving is even stabiel. Afhankelijk van je branche zullen je zaken vrij voorspelbaar beter of slechter gaan, of schakelt je bedrijf economisch opeens 2 versnellingen sneller na een lange periode van stabiliteit.

Groeipijn

Planten water gevenDaarnaast groeit je bedrijf in fasen. In de eerste fase, die van organische groei, boor je een lokale markt aan, lok je geïnteresseerden naar je website, en haal je via je netwerk al gauw enkele tientallen klanten binnen. De zaken gaan vlot, denk je ...

En dan stopt het ineens. Je omzet staat stil. Wil je vooruit, dan is het aan jou om de groei weer aan te zwengelen.

Dat brengt natuurlijk risico's met zich mee:

  • Een bron van leads kan snel uitdrogen, een nachtmerrie voor een marketeer.
  • Je wil nieuwe verkopers aanwerven, maar vindt niet de juiste mensen.
  • Je supportteam breidt uit, en je procedure staat nergens genoteerd.

Sommige risico's loop je sowieso, andere kan je vermijden. Je kunt dus maar beter goed voorbereid zijn.

Belang voor het MKB

Kleinere foutenmarge

Een robuuste, flexibele, schaalbare organisatie neerzetten is een uitdaging voor elk bedrijf. Zeker voor MKB'ers, die doorgaans niet veel marge hebben om fouten te maken. Stel jezelf maar eens de vraag: wat als de druk op mijn onderneming wordt opgevoerd? Kan ik aan de marktvraag blijven voldoen, zonder dat mijn omzet, klanttevredenheid en productkwaliteit eronder lijden?

Gelaagd verhaal

Schaalbaarheid gaat namelijk veel verder dan sales. Je moet er op elk niveau van je organisatie naar streven: sales, marketing, HR, informatica, customer support, en meer. Vergeet nooit dat de belangen van die niveaus onderling verbonden zijn: marketingleads moeten door salesmensen worden opgevolgd, je klantenservice hangt sterk af van je IT-afdeling, enzovoort.

Beperk je als ondernemer dus niet tot het hier en nu. Een schaalbaar model ondersteunt je huidige business maar is ook voorbereid op veranderingen in de toekomst (ten goede of ten slechte). Vanaf het begin strategische keuzes maken voor je organisatie is daarbij essentieel.

Schaalbaar lead management

Een duurzame, systematische aanpak vormt dus de basis van iedere schaalbare onderneming. Op verkoopsniveau vertaalt zich dat o.a. in de nood aan een slimme lead management procedure. Want leads genereren is één ding; ze converteren tot klanten is een volledig nieuwe uitdaging.

Daarom schreven we onlangs een E-book 'Voor slimmer lead management', met stap-voor-stap uitleg en praktische tips. Benieuwd? Klik dan op onderstaande link om het te downloaden!

Download het e-book!

Over de auteur

Robin Van Cleemput

Writing something about a copywriter, always tricky… If it’s bad, he’ll hate you for it. If it’s good, he’ll hate you for it because he didn’t write it himself. Although Robin isn’t quite the hateful type, on the contrary. His sharp pen makes sure you are engulfed with – hopefully positive - words our customers have to say about us. He can turn a shopping list into a genuine page turner!

Blijf op de hoogte van Teamleader en ontvang alle nieuwtjes als eerste!