Terug naar het blog overzicht

Remmen & gas geven: het belang van downtime voor je productiviteit

De wetenschap windt er geen doekjes om: een productief brein is er één dat rust kent. Toch bestaat de neiging om zowel kansen als uitdagingen op dezelfde manier te lijf te gaan: sneller schakelen. Alles geven. Harder better faster stronger. Maar productiviteit kan je niet afdwingen. En wie steeds voor 100% gaat, ziet op den duur niet meer waarheen. Hoe kan je als bedrijf écht productiever worden? Simpel: door af en toe op de rem te gaan staan.

De wetenschap van het niksen

Productiviteit was tijdens de Industriële revolutie heel eenvoudig: hoe minder een machine stil lag, hoe meer ze opleverde. De komst van het internet - de ultieme 21e-eeuwse machine - zorgde voor een gelijkaardige klemtoon op uptime. Maar mensen zijn geen machines. Constant "aan staan" heeft zelfs het omgekeerde effect op het menselijk brein. Wie vernieuwing, creativiteit en productiviteit verlangt, van zichzelf en zijn werknemers, moet die essentiële rustpunten omarmen.

Onze hersenen houden namelijk nooit op met werken, ook niet tijdens niet-belastende activiteit zoals dagdromen. Daar is een overvloed aan bewijs voor. Je kan het vergelijken met slapen: zoals je brein dan een formidabel aantal processen in gang zet (sommige ervan zelfs exclusief voor de nachtrust) heeft het ook rustperiodes nodig wanneer je wakker bent. Om je aandachtsspanne en motivatie op peil te houden, om op hoog niveau te presteren en om creatief én productief te blijven. De mysterieuze staat van je hersenen tijdens een dagdroom heeft zelfs een naam: Daydream Network Mode.

Druk, druk, druk!

"Niksdoen is niet gewoon een vakantie, een genot of een ondeugd; het is even onmisbaar voor het brein als vitamine D voor het lichaam. Jezelf dat ontzeggen is afbreuk doen aan je geest." Het citaat komt van The New York Times-essayist Tim Kreider. Door in alle rust afstand te nemen van de gejaagdheid van het leven, zo zegt hij, zien we het grote plaatje, leggen we verbanden en komt de inspiratie vanzelf. Mentale rust is dus noodzakelijk om werk gedaan te krijgen.

Alleen: zo werkt het in het bedrijfsleven nog niet echt. Een halfuur door het raam naar buiten staren, dat lijkt tijdverlies. En tijd is veel te kostbaar om te verliezen. Wat is meestal wel de modus operandi? Druk, druk, druk! Maar 'druk bezig zijn' en 'productief werk verrichten' zijn niet noodzakelijk hetzelfde: drukte is productiviteit zonder focus. Verre van productief dus! Maar dat besef je pas wanneer je adempauzes inlast.

Neem nu de consultants van de Boston Consulting Group. Daar heerste - bewust of onbewust - jarenlang een cultuur van workaholisme: lange dagen en behoorlijk wat thuis- en weekendwerk. Tot Harvard-onderzoekers op het lumineuze idee kwamen om minimaal 1 avond per week opzij te zetten voor persoonlijk gebruik. Na vijf maanden waren de resultaten duidelijk: wie met de gedwongen rustmomenten experimenteerde, bleek meer tevreden met de balans werk-vrije tijd, bereid om langer bij het bedrijf te blijven en trotser op zijn verwezenlijkingen.

Productiviteit dwing je niet af

Voor een schrijnend voorbeeld van hoe het niet moet, gaan we eens kijken naar één van 's werelds bekendste productieomgevingen. Want wat staat deze week in de krant? "Volkswagen-werknemers doen productiviteitsplan van de directie af als onrealistisch." Jazeker, dat is het plan van de geplaagde VW-directie als reactie op alle schandalen: het economische verlies weer uit de werknemers persen, in de vorm van 10% extra productiviteit. Dat zien de vakbonden echter niet zitten, en dus komt er hoogstwaarschijnlijk niks van terecht.

Wat had Volkswagen anders kunnen doen? Stilstaan bij meer toekomstgerichte technologische investeringen. Of op zoek gaan naar een efficiënt voorstel met een menselijk draagvlak. Je hoeft niet in de raad van bestuur van een autogigant te zetelen om te begrijpen dat het 12-stappenplan van de VW-directie geen werkbare oplossing is. Want of je nu auto's, apps of websites bouwt: mensen tot harder werk dwingen is moeilijk. Maakt niet uit hoe lang ze achter een bureau gekluisterd zitten, op een bepaald moment is de wilskracht op. Daarna blijft vooral tijdverlies over.

Weet waarvoor je tijd maakt

Waarmee we bij het laatste punt komen: de zin en onzin van tijdswinst. Daarvoor bestaat een grote markt. Een simpele Google-zoektocht naar "productivity tools" levert meer dan 33 miljoen resultaten op.

"The 21 Best Productivity Tools To Add More Hours To Your Day". Een veelbelovende titel, dat zeker. Maar wat ga je met die tijd aanvangen? Meer van hetzelfde, blind voor wat neurologen en psychologen al jaren weten?

De toegevoegde waarde van productiviteitstools zou moeten zijn: meer halen uit je uptime, zodat je geest kan herbronnen tijdens je downtime. De tijd die je wint door efficiënter aan de slag te gaan, investeer je dan in jezelf. Tuur door het raam, ga wandelen, beleef een avond met het gezin of een ononderbroken weekend weg. Wil je je gewonnen tijd toch aan het werk ophangen, neem dan afstand om te reflecteren in plaats van zomaar te presteren. Soms werkt de rem nu eenmaal beter dan het gaspedaal.

Wil je zelf even op de rem trappen en je bedrijfsprocessen efficiënter maken? Probeer een gratis demo en ontdek zélf wat Teamleader voor jou kan betekenen!

Probeer gratis!

Over de auteur

Robin Van Cleemput

Writing something about a copywriter, always tricky… If it’s bad, he’ll hate you for it. If it’s good, he’ll hate you for it because he didn’t write it himself. Although Robin isn’t quite the hateful type, on the contrary. His sharp pen makes sure you are engulfed with – hopefully positive - words our customers have to say about us. He can turn a shopping list into a genuine page turner!

Blijf op de hoogte van Teamleader en ontvang alle nieuwtjes als eerste!