Teamleader Blog Article

Inzicht in je salesfunnel met behulp van software

Inzicht in je salesfunnel met behulp van software

Gebruik software om je salesfunnel samen te stellen. Wil je sneller en beter verkopen? Deze tools helpen je om snel klantgegevens te verzamelen, je prospects op te volgen en salesresultaten te analyseren. Hoe zou je salesfunnel eruit moeten zien en welke software heb je nodig per stadium?

Verlies je leads niet uit het oog. Gebruik tools om hun contactgegevens te bewaren en leads op te volgen. Uiteindelijk gebruik je software om te leren van je resultaten. Dit zal je meer en snellere verkoopdeals opleveren.

Visualiseer je funnel

Met een tool als Mindmeister leg je je salesproces visueel vast. Dat maakt het voor je medewerkers makkelijker om de salesfunnel steeds voor ogen te houden.

Leads aantrekken en contactgegevens verzamelen software sales funnel - leads aantrekken en contactgegevens verzamelen

Om iets te verkopen, heb je eerst potentiële klanten nodig. Zet marketing in om online leads aan te trekken en spreek mensen aan op netwerkevents. Verzamel nieuwe contactgegevens via webformulieren of gebruik abonneelijsten op beurzen: hier zullen de leads hun contactgegevens achterlaten in ruil voor een aanvraag. Bijvoorbeeld als ze meer informatie of een offerte willen.

In dit stadium zijn potentiële klanten zich bewust van je aanbod, maar zien ze de waarde ervan voor hun bedrijf nog niet in. Dit is jouw moment - tenminste, als je voorzichtig omgaat met hun gegevens. Gebruik een online CRM: je kunt de gegevens met de hand invoeren, maar gemakkelijker is om de webformulieren te koppelen aan de gecentraliseerde database. Zodra je websitebezoekers een formulier invullen, zijn hun contactgegevens automatisch gelinkt aan je CRM.

Wil jij leren hoe jij je salesactiviteiten kan optimaliseren en meer kan verkopen? Download ons e-book

Kwalificeer leads

Kwalificeer je leads op basis van de verzamelde data, online onderzoek en de gesprekken die je hebt gevoerd: jij weet als geen ander welke leads potentie hebben en aan welke criteria zij moeten voldoen.

Je leads hebben een kleine interesse in je aanbod, dus waarom stuur je hen niet wat extra informatie? Gebruik hiervoor bijvoorbeeld automatische e-mailcampagnes - dat kost echt geen moeite als je met MailChimp of Campaign Monitor werkt. Of je nu wel of geen marketing automation gebruikt: je moet het persoonlijk houden. Heeft je lead een brochure over sieraden gedownload? Stuur geen e-mail met een aanbieding voor boeken, maar vergroot hun interesse met jouw kennis van sieraden, fabricagemethoden en de bijbehorende prijskaartjes.

Volg je prospects op en overtuig hen

software sales funnel - volg je prospects op

Mensen willen echte, menselijke interacties. Zorg ervoor dat je hen persoonlijk benadert: identificeer de decision-maker en volg op met individuele e-mails, belletjes en afspraken. Houd alle contactmomenten bij via lead management: Teamleader biedt je een overzicht van alle verkoopacties en maakt het gemakkelijk om de status van iedere deal bij te houden.

Definieer helder wanneer en hoe je salesteam diep in een deal moeten duiken. Bepaal precies wanneer een lead (of een marketing-qualified lead) een prospect (sales-qualified lead) wordt. Op dit moment erkennen potentiële klanten de toegevoegde waarde van je aanbod, bijvoorbeeld door het aanvragen van een offerte of gratis consult.

Al deze contactmomenten met klanten beïnvloeden hun aankoopbeslissing. Je zal ervaren of de deal binnen of verloren is. Het vinden van nieuwe klanten is daarom niet je grootste zorg - het is tijd om je energie te steken in het behouden van bestaande klanten.

Meer waardevolle inzichten

Gebruik je salesfunnel om te identificeren waarom, wanneer en hoe je leads converteren. De conversieratio representeert het aantal prospects dat van het ene stadium in je salesfunnel naar het volgende bewegen.
Bereken de conversieratio met behulp van deze vragen:

  • Hoeveel potentiële klanten kwalificeert je salesteam? En hoeveel van hen wil meer informatie over je bedrijf ontvangen?
  • Hoeveel prospects vragen een offerte aan? Wie wordt er uiteindelijk een betalende klant?

Je hebt deze informatie nodig om je salesproces te verbeteren. Waarom?

  • De conversieratio helpt je de verwachte omzet te voorspellen.
  • Je kunt een schatting maken van het aantal leads dat je nodig hebt om je beoogde omzet te behalen.
  • Je hebt meer inzicht in de verschillende stadia van je funnel: wat gaat er goed en welke stadia moet je verbeteren?

Uiteindelijk worden niet alle leads klant. Dat is niet erg, zolang je maar uitzoekt waarom. Onderzoek wat er mis ging: heb je misschien een slechte reactie gekregen nadat jij belde? Ondervraag (verloren) leads in een interview of analyseer hun online gebruikersgedrag.

Google Analytics is een essentiële tool als je meer inzicht wilt in je cijfers. Hotjar complementeert die informatie: het laat zien hoe mensen zich op je website bewegen. Laten we aannemen dat je via Google Analytics ontdekt dat er een hoge conversieratio is, terwijl je niet zoveel websitebezoekers hebt. Een mogelijke actie zou kunnen zijn om je marketingtactieken te verfijnen zodat je meer websitebezoekers trekt en leads verzamelt.

Wat klanten echt van je bedrijf vinden? Ontdek deze methoden om klanttevredenheid te meten.

Gebruik Teamleader om te begrijpen hoe je leads prospects worden. Je krijgt inzicht in je verstuurde offertes en de manier waarop prospects daarop reageerden. Waarom hebben ze je offerte wel of niet geaccepteerd? In het overzicht zul je alle huidige deals en hun funnelstadium zien, net als de reactietijd van je salesteam. Je kunt je eigen salesdoelen bepalen en je voortgang gedurende verschillende periodes bijhouden.

Om meer bruikbare inzichten te verkrijgen biedt Teamleader handige statistieken om te leren van je salesresultaten.

De maatstaven om het succes van je salesfunnel te meten

Hoe kun je exact het bedrag onder de streep van je salesfunnel berekenen? Dit zijn de belangrijke cijfers:

  • Het aantal deals in je funnel laat zien hoeveel deals succesvol waren.
  • Bereken de gemiddelde deal-grootte om in te schatten hoeveel een nieuwe deal ongeveer zal genereren. Deze voorspelling zal je ook helpen om de kosten van de voorgaande marketing- en salesactiviteiten te bepalen.
  • Sluit-ratio: hoeveel moeite investeer je in het sluiten van een deal en wat is de ROI? De sluit-ratio laat je het aantal gewonnen en verloren deals zien.
  • Sales snelheid: hoe snel beweegt de prospect zich door de salesfunnel? Meet hoe lang het je gemiddeld kost om een deal te sluiten en schat het aantal prospects in je pijplijn dat binnenkort zal converteren.

Waarom probeer je Teamleader niet?

Gebruik Teamleader om je salesfunnel op te volgen, van lead tot klant. Bewaar alle contactmomenten met je klant in een helder overzicht, dit helpt je om je saleskansen snel maar grondig op te volgen. Wil je meer weten? Probeer het zelf in onze gratis proefperiode of leer meer over de mogelijkheden met Teamleader.

Optimaliseer je sales - Download e-book