Teamleader Blog Article

Beheer je salesfunnel met Teamleader

Tamara Wouda Tamara Wouda on 16 mrt 2021 in Sales & Marketing

Beheer je salesfunnel met Teamleader

Wil jij in één oogopslag zien hoeveel leads je hebt, welke status de deals met je potentiële klanten hebben en zien of je goed op weg bent je omzetdoel te halen? Snappen we. En we kunnen het je bieden: wij hebben de software om jouw salesfunnel goed te beheren.

Wat kan de software van Teamleader doen voor mijn salesfunnel?

Onze software kan jou helpen je salesproces te ontwikkelen en te optimaliseren. Dat doe je door contactgegevens te verzamelen, potentiële klanten op te volgen en inzicht te houden in je resultaten.

Zie je bijvoorbeeld dat je niet genoeg leads hebt om jouw omzetdoel te behalen? Dan is het tijd je marketingstrategie aan te passen. Heb je wel genoeg leads, maar haken ze af tijdens het sluiten van de deal? Onderzoek dan waarom, en pas je salesfunnel daar op aan.

Kortom: de software van Teamleader helpt je jouw salesproces te stroomlijnen door dat salesproces superinzichtelijk te maken.

De voordelen van Teamleader voor mijn salesfunnel

Weten wat de software van Teamleader precies aanbiedt? We zetten het voor je op een rijtje:

1. Salesfunnel visualiseren met dealfases

Gebruik dealfases in onze software om alle stappen van je salesfunnel te visualiseren. We hebben standaardfases in onze software zitten, om je op weg te helpen. Al iets verder? Je kunt ook je eigen salesproces creëren.

De dealfases zijn een soort algemene categorieën. Je kunt de fase doorlopen door er gerelateerde taken, meetings en telefoongesprekken voor alle individuele prospects aan te hangen. Voorbeeld: ‘gekwalificeerd’ zou een dealfase kunnen zijn, terwijl een herinnering om een offerte te versturen eerder een taak is.

Omdat je zo je fases visualiseert kun je met één blik al je deals monitoren. Zeker omdat je de dealfases automatisch kunt splitsen op basis van kleurcodes. Zo weet je wat bij welke klant je volgende stap moet zijn, of welke leads je kwijt bent en waar je op dit moment geen kostbare tijd aan hoeft te besteden.

2. Salesfunnel visualiseren met kleurcodes en segmenten

En het kan nog specifieker: je kunt zelf bepalen na hoeveel tijd je actie moet ondernemen wanneer een deal nog niet geaccepteerd is. Dit is ook gemarkeerd met duidelijke kleurcodes.

En om efficiënt op specifieke deals te reageren, kun je segmenten gebruiken. Bijvoorbeeld: alle bedrijven uit dezelfde stad in één segment, gebaseerd op locatie. We bieden je een aantal standaard segmenten, maar je kunt ze ook customizen. Wat jij wil. Wat jij prettig vindt. Wat werkt voor jou.

3. Inzicht in je resultaten

Met de software van Teamleader kun je ook segmenteren op basis van deal sources of deal loss reasons; redenen dat een deal tóch niet doorgaat. Stel dat je veel leads ontmoet die je offerte afslaan vanwege het budget: zou het een goed idee zijn om hen te bellen zodra je een goedkopere optie hebt? Handig als je hen dan segmenteert op basis van een gemeenschappelijke deal loss reason. Zo heb je je bellijstje meteen bij de hand.

Dat maakt inzicht in je resultaten zó waardevol. Ook als die resultaten niet zo goed zijn als je had gehoopt, of juist als alles voor de wind gaat. Want de vraag is altijd: waarom gaat het zoals het gaat? Wat moet je blijven doen, wat kun je verbeteren? Daarvoor heb je specifieke informatie nodig.

Als je specifieke informatie over leads op één plek verzamelt, kun je persoonlijker communiceren en je aanbod aanpassen op hun specifieke behoeften. Deal sources helpen je bepalen waar leads vandaan komen: heb je deze persoon ontmoet op een event? Of heeft hij zijn gegevens achtergelaten nadat hij content van je website heeft gedownload? Deal sources helpen je je lead beter begrijpen.

Deal loss reasons zijn ook een belangrijke informatiebron. Wanneer lopen leads weg en waarom? Focus je je op de verkeerde doelgroep? Is je benadering te opdringerig? Vraag het ze gewoon. Verzamel de feedback en doe er je voordeel mee.

4. Heldere bedrijfsstatistieken vol nuttige data

Teamleader helpt je ook met het genereren van heldere bedrijfsstatistieken. Deze helpen je om inzicht te krijgen in je huidige salesfunnel. Een analyse van de tijd tussen elke dealfase van alle leads bijvoorbeeld. Of een grafiek om per fase de waarschijnlijkheid van een leadconversie te bepalen.

Als het om sales gaat, zijn doelen essentieel. Specifieke en haalbare doelen creëren transparantie voor het team en voor jezelf - en zijn een extra motivatie.

Bepaal je doelen met Teamleader en maak gebruik van verschillende parameters. Bijvoorbeeld omzet, het aantal geaccepteerde deals, meetings en telefoongesprekken, taken en resultaten. Om de doelen zo specifiek mogelijk te maken, kun je voor ieder type doel extra parameters selecteren.

Vervolgens kun je je doelen goed in de gaten houden. Dat doe je door je vooruitgang te vergelijken met verschillende voorgaande perioden - in één grafiek. Op deze manier weet je snel hoe goed (of slecht) je het op een bepaald moment hebt gedaan.

Automatiseer niet alleen je sales, maar je hele workflow 

Door onze integraties met andere software te gebruiken, kun je supergemakkelijk data verzamelen. Teamleader stelt je ook in staat om online offertes te versturen en goed te laten keuren. Je kunt de goedgekeurde offerte vervolgens gebruiken om een deal om te zetten in een project. Dan weet je dat er actie nodig is.

Kortom: Teamleader helpt je niet alleen op het gebied van sales, maar het helpt je met het automatiseren van je gehele workflow. Zelf proberen? Probeer onze software nu 14 dagen gratis uit.