Teamleader Blog Article

Beheer je salesfunnel met Teamleader

Beheer je salesfunnel met Teamleader

Wil jij meer verkopen? Software kan je helpen met het ontwikkelen van je salesproces: lees dit artikel en ontdek hoe je kunt beginnen.

Gebruik Teamleader om contactgegevens te verzamelen, potentiële klanten op te volgen, meer inzicht in je resultaten te krijgen en je salesdoelen te bepalen.

Optimaliseer je sales en laat jouw bedrijf groeien met Teamleader - start vandaag jouw gratis trial.

Houd de deals in je salesfunnel nauwlettend in de gaten

Gebruik zogenaamde dealfases om alle stappen van je salesfunnel te visualiseren. Je kunt de standaardfases in Teamleader gebruiken, of je eigen salesproces creëren. Het overzicht stelt je in staat om deals te monitoren en hun fase in de funnel te controleren. Hierdoor weet je altijd wat je volgende actiepunt is of welke fases meer aandacht zouden moeten krijgen.

Vergelijk de dealfases met algemene categorieën. Je kunt ze voltooien door er gerelateerde taken, meetings en telefoongesprekken voor alle individuele prospects aan te hangen. Voorbeeld: ‘gekwalificeerd’ zou een dealfase kunnen zijn, terwijl een herinnering om een offerte te versturen eerder een taak is. sales funnel teamleader - deals

Wil je graag een helder onderscheid tussen verschillende deals? Geen probleem. Splits ze (automatisch) op basis van kleurcodes, zodat je altijd een helder overzicht houdt van de status van alle lopende deals. Je ziet in één oogopslag of deals geaccepteerd of afgeslagen zijn. Je kunt dit gemakkelijk aanpassen op je eigen salesproces: selecteer zelf na hoeveel tijd je actie moet ondernemen wanneer een deal nog niet geaccepteerd is. Dit is ook gemarkeerd met duidelijke kleurcodes.

Om efficiënt op specifieke deals te reageren, kun je segmenten gebruiken. Wil je bijvoorbeeld alle bedrijven in een bepaalde stad groeperen? Voeg ze samen in een segment gebaseerd op locatie. Teamleader biedt een aantal standaard segmenten aan, maar het is altijd de moeite waard om te overwegen hoe jouw bedrijf prospects en klanten efficiënt kan segmenteren.

Wil je meer leren over het segmenteren van klanten en prospects? Lees dan dit artikel over klantsegmentatie.

Krijg inzicht in je salesfunnel en resultaten

Als je specifieke informatie over leads op één plek verzamelt, kun je persoonlijker communiceren en je aanbod aanpassen op hun specifieke behoeften. Deal sources helpen je bepalen waar leads vandaan komen: heb je deze persoon ontmoet op een event? Of heeft hij zijn gegevens achtergelaten nadat hij content van je website heeft gedownload? Deal sources helpen je je lead beter begrijpen.

sales funnel teamleader - inzicht resultatenDeal loss reasons zijn ook een belangrijke informatiebron. Wanneer lopen prospecs weg en waarom? Focus je je op de verkeerde doelgroep? Is je benadering te opdringerig? Grijp de kans om van je fouten te leren: vraag continu om feedback.

Natuurlijk, je kunt ook segmenteren op basis van deal sources of deal loss reasons. Veronderstel dat je veel prospects ontmoet die je offerte afslaan vanwege het budget: zou het geen goed idee zijn om hen te bellen zodra je een goedkopere optie hebt? Door te segmenteren op basis van een gemeenschappelijke deal loss reason, kun je deze prospects direct benaderen en de juiste marketingacties in de toekomst opzetten.

Teamleader helpt je ook met het genereren van heldere bedrijfsstatistieken. Deze helpen je om inzicht te krijgen in je huidige salesfunnel. Een analyse van de tijd tussen elke dealfase van alle prospects bijvoorbeeld. Of misschien heb je liever een grafiek om per fase de waarschijnlijkheid van een leadconversie te bepalen?

Presteer beter op basis van echte data

Als het om sales gaat, zijn doelen essentieel. Specifieke en haalbare doelen creëren transparantie voor het team en voor jezelf - en zijn een extra motivatie.

Welke doelen wil jij halen? Leer meer over het behalen van je doelen en
het stimuleren van je team om je bedrijfsdoelstellingen te bereiken.

Zet doelen met Teamleader en maak gebruik van verschillende parameters. Bepaal je doelen op basis van omzet, het aantal geaccepteerde deals, meetings en telefoongesprekken, taken en resultaten. Om de doelen zo specifiek mogelijk te maken, kun je voor ieder type doel extra parameters selecteren.

Houd je doelen goed in de gaten door je vooruitgang te vergelijken met verschillende voorgaande perioden - in één grafiek. Op deze manier weet je al snel hoe goed (of slecht) je het op een bepaald moment hebt gedaan, in vergelijking met een week, een maand of jaar geleden.

En dat is pas het begin. Door onze integraties met andere software te gebruiken, kun je gemakkelijker dan ooit te voren data verzamelen. Teamleader stelt je ook in staat om online offertes te versturen en goed te laten keuren. Je kunt de goedgekeurde offerte vervolgens gebruiken om een deal om te zetten in een project. Kortom: de software helpt je niet alleen op het gebied van sales, maar het helpt je met het automatiseren van je gehele workflow.

Klaar om het te proberen?

Versterk jouw sales en marketing met Teamleader - probeer Teamleader gratis