Teamleader Blog Article

Het juiste talent aantrekken als MKB-bedrijf? 10 praktische tips van SDWorx

Marlous Stam Marlous Stam on 19 nov 2019 in Work Smarter

Het juiste talent aantrekken als MKB-bedrijf? 10 praktische tips van SDWorx

Of je nu je productiviteit wil verhogen, je bedrijf gaat digitaliseren of een slim personeelsbeleid op poten wil zetten: met meer dan 600 aanwezigen en 20 topsprekers was Work Smarter 2019 de uitgelezen kans om je te laten inspireren. De komende weken zetten we de grootste inzichten & belangrijkste thema's voor jou nog eens op een rijtje! 

Employee engagement: absolute sleutel tot succes? 

Externe consultants, een breed netwerk in de bizz of een investeerder met diepe zakken: heel wat puzzelstukjes kunnen bijdragen tot het succes van je bedrijf. Maar dé sleutel om als klein bedrijf uit te groeien tot een succesvolle speler, is volgens Jan-Henk van Bennekom ‘employee engagement’

Jan-Henk van Bennekom is commercieel directeur bij SDWorx, dat een complete dienstverlening aanbiedt op vlak van payroll, hr-administratie, optimale verloning en het slim inzetten van medewerkers. Op Work Smarter gaf hij mee hoe kleine ondernemingen hun personeelsbeleid slim en efficiënt kunnen aanpakken, om zo de juiste talenten aan te trekken. 

NL_Blog_10HRTipsbyJanHenkvanBennekom_inline 1

Jan-Henk: “70% voelt zich niet betrokken bij hun bedrijf - het maakt hen niet uit of ze voor onderneming A of B werken. Ze doen hun werk, en daar eindigt het. Je bedrijf zal daarmee niet van de ene dag op de andere over de kop gaan, maar je zoekt uiteraard wel mensen die gestimuleerd zijn om telkens de extra mile te gaan, en zo het verschil maken tegenover je concurrentie.” 

Hoe creëer je betrokkenheid onder je medewerkers? 

Wil je betrokkenheid creëren en zo de juiste talenten aantrekken en behouden, dan zorg je maar beter voor de juiste bedrijfscultuur - “één waarin werknemers worden gestimuleerd en uitgedaagd, en waar ruimte is voor inbreng en innovatie.”

De crux? “Benoem een aanstekelijk doel. Daarbij begin je best, zoals Simon Sinek steevast stelt, bij je ‘Why’: waarom doen we wat we doen? Wat voegen we toe? Waar staan we vandaag en waar willen we naartoe? Waarom zijn we er als team? Wat willen we samen bereiken, en wat beloven we onze klanten?"

Die vragen kan je het makkelijkst opdelen in twee pijlers: 

  • Waarom zijn we er als team? (--> Wat is je ‘purpose’?)
  • Wat beloven we onze klant? (--> Wat is onze missie?)

Zodra je op die twee een helder antwoord hebt, kan je je doelstellingen bepalen op korte termijn (je projecten en goals) en op lange termijn (je visie, missie en waarden). “Wat wil je bereiken binnen dit en twee maanden, en wat is je stip op de horizon? Betrek ook hier je team nauw bij dat proces.” 

TIP: Wil je verder met je bedrijfscultuur aan de slag? Met ‘Trots’ schreef Pro-Time, dat van hun bedrijfscultuur een strategisch doel maakte en zo zeven keer werd uitgeroepen tot één van de Great Places to Work in België en Nederland, een boek met bruikbare tips om je eigen bedrijfscultuur verder te ontwikkelen. Dankzij hun doorgedreven investering in die bedrijfscultuur besparen ze naar eigen zeggen zelfs op rekruteringsbudget - want 1 van de 2 sollicitaties komt naar hen toe via mond-op-mondreclame van eigen werknemers! 

NL_Blog_10HRTipsbyJanHenkvanBennekom_inline 2

 

Personeelsbeleid als MKB: 9 praktische tips

Je bedrijfscultuur is een belangrijk startpunt, al blijft het natuurlijk slechts één luik van je personeelsbeleid. Hoe trek je in de huidige ‘War for talent’ het juiste talent aan, en hoe bouw je daarmee een presterend team? 9 praktische tips bij monde van Jan-Henk van Bennekom. 

  • 1. Investeer in een ‘Werken bij’-pagina of -website

Met een eigen ‘Werken bij’-pagina kan je je makkelijker richten op een specifieke doelgroep. “Zorg er wel voor dat die pagina niet verstopt zit in je algemene website en vlot vindbaar is. Denk eraan: deze minisite is gericht op potentiële medewerkers, en je doel is om jezelf als aantrekkelijke werkgever te profileren.”

TIP: Op zoek naar een voorbeeld? Ook Teamleader heeft een aparte vacaturewebsite. Naast de vacatures zelf vind je er filmpjes, foto’s, wie we zijn en waarom we het doen, allemaal op één plaats.

  • 2. Digitaliseer je HR-zaken 

Een tweede manier om het verschil te maken, is je HR-administratie digitaliseren. Denk aan praktische zaken als personeelsdossiers, arbeidscontracten, brieven, … “ Je kan uren besparen en je gemoedsrust eenvoudig verhogen, zeker als je geen toegewezen HR-manager in dienst hebt. Anno 2019 zijn er tools zat die je kunnen ondersteunen, maak dus ook gebruik van de technologie die voorhanden is. Het geld dat je in dergelijke tools investeert, win je makkelijk terug door de tijd die je uitspaart.”

  • 3. Koppel je software 

De juiste tools gebruiken is één ding, maar als die tools niet of weinig met elkaar communiceren, kan je er nog steeds heel wat tijd aan verliezen: informatie opzoeken, of manueel een tweede keer invoeren, … "Zorg ervoor dat je software kiest die data kan uitwisselen."

TIP: Ook Teamleader zet sterk in op software die samenwerkt. Op onze Teamleader Marketplace vind je al onze 200+ integraties.

  • 4. Zorg voor een optimale verloning

Hoe vreemd het ook klinkt: loonmaatregelen op zich bieden volgens SDWorx geen enkele garantie op meer betrokkenheid. Een slim beleid is wel degelijk nuttig om de retentie te verhogen, maar het zijn in eerste instantie intrinsieke factoren - zoals erkenning, groeikansen en autonomie - die leiden tot een hogere betrokkenheid. Het omgekeerde geldt echter wel: een gammel loonbeleid heeft een negatieve impact

Jan-Henk: “Zorg dus voor een optimale, flexibele verloning die bovendien voldoet aan de CAO’s van de sector. Verken netto-componenten zoals onkostenvergoedingen, en onderzoek de fiscale regelgeving en wetgeving. Een leasecontract voor auto of fiets kan ook gelden als extra incentive om van jou die ene ‘employer of choice’ te maken.”

  • 5. Bepaal wat je zelf wil doen

Vooraleer je beslist welke expertise en skills je nieuwe aanwervingen nodig hebben, ga je beter na wat je al dan niet wil uitbesteden. Voor welke zaken huur je een externe expert in, en wat doe je liever zelf? Welke taken kan één van je huidige medewerkers zelf, eventueel met extra opleiding, op zich nemen?

  • 6. Ondersteun de persoonlijke groei van je medewerkers

Speel je als werkgever een actieve rol in de ontwikkeling van je medewerkers, dan toon je vertrouwen en zorg je voor de toekomst van je organisatie. Daarnaast geeft het je werknemers dan weer de mogelijkheid om hun talenten te ontwikkelen, hun vaardigheden aan te scherpen en relevant te blijven in de steeds veranderende economie. Dat is goed voor hen - maar ook voor de toekomst van je bedrijf. 

Jan-Henk: “Er bestaan veel online leersystemen zoals GoodhabitZ en Online Academie die het voor jou als werkgever makkelijker maken relevante opleidingen aan te bieden aan je team. Daarnaast kan je ook evalueren of je met stagiaires of leer-/werkplekken wil werken: het kost tijd, maar is meteen ook een mooie manier om te kijken of het klikt”.

  • 7. Maak HR inzichtelijk in een dashboard

De afgelopen jaren zijn steeds meer bedrijfsonderdelen data-driven geworden, zo ook HR. Beslissingen worden niet langer alleen op onderbuikgevoel genomen, maar met behulp van objectieve data. Jan-Henk: “Veel systemen die je HR-werk eenvoudiger maken, bieden daarnaast eenvoudige standaardrapportages en dashboard-functies toe.” Daarmee maak je je data inzichtelijk om er betere HR-beslissingen mee te maken.

  • 8. Spijker regelmatig je kennis bij 

Levenslang leren is de sleutel tot een grotere inzetbaarheid en meer concurrentiekracht - als bedrijfsleider geef je dus maar beter het goede voorbeeld. “Investeer niet alleen in de kennis en opleiding van je medewerkers, maar ga ook na waar je zelf in kan bijleren. Dat motiveert hen dan weer om je voorbeeld te volgen én je breidt je kennis bij over topics als slim salarisbeleid, coachingsvaardigheden, het juridische luik, noem maar op.”

  • 9. Wie is je sparringpartner? 

Veel ondernemers begrijpen inmiddels dat het goed is om af en toe te brainstormen over je onderneming. "Dat doe je doorgaans al met collega’s - maar je wordt vaak meer uitgedaagd als je af en toe met iemand van buitenaf praat." 

De beste sparringpartner is iemand die je wat tegengas biedt. Een advocaat van de duivel met een kritische blik en een andere belevingswereld dan de jouwe. “Het hoeft zelfs niet iemand van je sector te zijn, vaak kan de kennis van andere bedrijven en branches jou precies voorzien van de puzzelstukjes die jij mist.”

Operationele taken uit handen geven, en tegelijk je onderneming digitaliseren? Dat kan met Teamleader. Probeer het nu 14 dagen gratis.