Terug naar het blog overzicht

Versnel je verkoopproces in 4 stappen

Het belang van sales voor zowat elke organisatie hoeven we niet te onderstrepen. Succesvol verkopen draait rond drie eenvoudige zaken:

  • het vinden van prospects die klaar zijn om klant te worden
  • ze door alle stappen leiden om er trouwe klanten van te maken
  • zo min mogelijk tijd verliezen tussen A en Z

Al te vaak verhindert een traag verkoopproces echter dat verkopers deals afronden waar ze ondertussen al heel wat tijd en moeite in hebben gestopt. Hoe kan je dat proces nu precies versnellen zodat je tijd én geld overhoudt?

De 3 belangrijkste oorzaken van lange verkooptrajecten

1.    Slechte planning

Zodra je een lead contacteert, moet je eigenlijk een doelgericht plan klaar hebben voor elke stap van het proces. Leads hebben snel door als je onvoorbereid bent, wat je kansen om te closen kan kraken.

2.    Slechte lead profiling

Buyer personas zijn enorm belangrijk in sales. Een goed beeld van je gemiddelde klant geeft je inzicht in wie je product zal kopen en wie niet. Daardoor verbetert je sales pitch en verkort je traject aanzienlijk, want je verspilt geen tijd aan het overtuigen van leads die niet in het plaatje passen.

Verkopen geld ontvangen3.    Onduidelijke toegevoegde waarde

De toegevoegde waarde van je product of service aantonen is tot slot essentieel voor een geslaagde verkoop. Lukt dat niet, dan ligt het meestal aan matige communicatie of weinig inzicht in de wensen en noden van de klant.

Wat zijn de onmiddellijke voordelen van een sneller verkoopproces?

  • Je wint tijd om productiever te besteden
  • Zo maak je ruimte om een langetermijnstrategie uit te stippelen
  • Minder afhakende leads zorgen voor een betere conversieratio
  • Minder werkuren per deal drukken je personeelskosten

4 Tips om je salesproces te versnellen

Je salesproces versnellen lukt niet 1-2-3, maar met tijd en inspanning pluk je er gegarandeerd de vruchten van.

Start met deze tips:

1.    Richt je op de juiste leads

Je hebt leads en je hebt leads. En ze zijn heus niet allemaal even geïnteresseerd in je product. Zoek eerst je ideale klant op basis van buyer personas. Met lead scoring kan je daarna in cijfers uitdrukken hoe groot de interesse van je potentiële klant is. Zo houdt je bedrijf leads over van een hogere kwaliteit die klaar zijn om te kopen. Een droom voor je verkopers, want hun conversieratio's schieten de hoogte in.

2.    Vind de beslisser

Een lead kwalificeren die uiteindelijk weinig beslissingsrecht heeft, is frustrerend. Soms begint het proces dan gewoon van voren af aan bij zijn baas. Bespaar jezelf die frustratie, en probeer meteen e-mailadressen en gegevens te bemachtigen van wie het écht voor het zeggen heeft.

automatisatie3.    Automatiseer je processen

Heb je met een lange lijst potentiële klanten te maken, dan laat automatisatie toe om je processen te stroomlijnen en zo helderheid te scheppen. Een CRM doet dat vooral voor sales en marketing, van het aanmaken van taken tot het voorbereiden van die levensbelangrijke volgende stap.

Een voorbeeldje? Een automatisch verstuurde offerte voorkomt vertraging, waardoor jouw klant een beslissing kan maken in een kortere tijd.

4.     Verbeter je lead nurturing

 Vergeet ook niet je leads warm te maken die niet klaar zijn om te kopen. Volgens onderzoek doet slechts 22% van de bedrijven dat wekelijks. Bovendien helpen regelmatige contactmomenten om oude informatie te verwijderen en leads te herkennen met wie het toch nooit zal lukken.

Een week is overigens al lang: contacteer veelbelovende leads liefst sneller, voor ze het vorige contact vergeten zijn. Zo toon je betrokkenheid en moedig je een vlugge beslissing aan.

En tot slot...

Gebruik de juiste tools! De softwaremarkt biedt je tegenwoordig een ruime keuze om de acties en resultaten van je salesteam te meten. Alles wat je nodig hebt, zit in een geïntegreerde CRM zoals Teamleader. Zo stop je minder tijd in het handmatig verzamelen en beheren van klantgegevens, met meer mogelijkheden tot échte interactie.

Bovendien beginnen veel verkoopgesprekken met een e-mail of telefoontje. Bewapen je sales dus met alle noodzakelijke gegevens voor de perfecte opvolging. Teamleader houdt automatisch telefoontjes, meetings, geopende e-mails en meer bij. Data handmatig invoeren hoeft dus niet; laat je salesteam liever doen wat ze best kunnen: zo efficiënt mogelijk verkopen.

Wil je het zelf eens proberen? Test Teamleader vandaag nog 14 dagen gratis en onbeperkt uit!

Probeer gratis!

Over de auteur

Cedric Auman

« Deux têtes valent mieux qu’une ». C’est sur ce principe que nous nous sommes mis en quête d’un deuxième copywriter pour nous pondre des textes fluides et les traduire. Traducteur-interprète diplômé spécialisé dans la langue de Shakespeare et celle de Molière, Cedric était la personne toute trouvée. Avec Robin, il forme le duo dynamique auquel nos blog, site Web, e-books et réseaux sociaux doivent leur contenu passionnant.

Blijf op de hoogte van Teamleader en ontvang alle nieuwtjes als eerste!