Teamleader Blog Article

Work Smarter België: de belangrijkste thema’s en beste quotes

Work Smarter België: de belangrijkste thema’s en beste quotes

Hoe Work Smarter België was? Er waren 900 aanwezigen, 200+ netwerkmeetings en 1001 repen chocolade. Dat zegt denk ik genoeg.

Maar niemand houdt van opscheppers, en deze blog heet niet ‘Work Smarter in cijfers’.

Laten we het dus hebben over de sprekers op dit Work Smarter event, want die hadden heel wat boeiends te vertellen. Deze blog bundelt hun beste inzichten over slimmer werken, gespreid over 8 thema's en een heleboel quotes. Over digitalisering, het bouwen van een serk team, en natuurlijk: ondernemen.

#1: Goede ondernemers zijn zelfkritisch, maar durven falen

Eline De Munck, mediapersoonlijkheid en sterke vrouw achter het succes van Odette Lunettes, gaf in de eerste talk al meteen een belangrijke sleutel tot succesvol ondernemen: zelfkritiek. “Als ondernemer moet je jezelf voortdurend in vraag stellen, maar tegelijk ook durven falen. Zelfspot is daarbij essentieel: als je bij alles treurt dat fout loopt, ga je het niet lang volhouden.”

Jürgen Ingels, investeerder en oprichter van het succesvolle Clear2Pay, sloot zich daarbij aan: je hoeft ondernemen niet te romantiseren om ervan te houden. Passie sleurt je wel door de moeilijke tijden heen. “Een ondernemer moet sterk in zijn schoenen staan, en tegen de stroom in durven zwemmen. Laat je inspireren en haal ideëen uit wat anderen doen, maar doe uiteindelijk gewoon je eigen ding.”

“Ondernemen is tegelijk het meest shitty, en mooiste beroep dat er is. Je hebt nooit alles onder controle en als er iets kan mislopen, dan gebeurt dat ook.” - Jürgen Ingels

Belgian Cat Ann Wauters, vijf keer verkozen tot beste basketbalster in Europa en co-founder van SmartMinds, had het over falen en opstaan. Zij weet maar al te goed dat je geen successen kan boeken zonder af en toe volledig op je bek te gaan. Winnen of bijleren, zoals dat heet.

Oerondernemer Wouter Torfs bevestigde dat credo: Schoenen Torfs’ winnende “optichannel”-aanpak is gebaseerd op fouten maken, eruit leren en weer bijsturen.

“De verloren finales, daar leer je het meest uit. Het zijn die momenten die je vormen als sporter, net als bij ondernemen.” - Ann Wauters

#2: Denk op tijd aan je missie, visie, verhaal & waarden

Een opmerkelijke rode draad op Work Smarter was de aandacht voor de missie, het verhaal en de waarden van een bedrijf. Niet elk mkb-bedrijf ligt daarvan wakker, maar volgens heel wat van onze sprekers zouden ze dat beter wél doen.

Eerst riep Eline De Munck het publiek op om hun ondernemersverhalen te delen, om aandacht te scheppen voor hun bedrijf. Later pikte Carole Lamarque op de Get Stuff Done-stage daar naadloos op in: de slimste bedrijven zetten in op een goed verhaal en een herkenbaar merk.

In de coulissen had Wouter Torfs aandachtig staan luisteren:

“Waarom doe je wat je doet? Die ‘Why?’ is belangrijker dan ooit. Kijk naar Eline: haar missie is glashelder.” - Wouter Torfs

Schoenen Torfs weet voor 100% waarvoor ze staan. Hun waarden werden door de medewerkers geformuleerd, en aangevuld door het management. Het resultaat? Een perfecte balans tussen “daadkracht en draagkracht”. Waarden die mobiliseren. Bovendien spelen ze die waarden uit als troeven in elke laag van hun bedrijf, zowel offline als online.

Dat is ook essentieel voor goed leiderschap, volgens Durabrik-CEO Joost Callens

“Werken rond waarden is mooi. Maar waarden op de werkvloer zijn onzichtbaar. Het is pas als die waarden doorgroeien tot gedrag, dat je slaagt in zo’n oefening.” - Joost Callens

Als er één spreker was die de missie en waarden van zijn bedrijf hoog in het vaandel draagt, was het Ynzo van Zanten. Zonder missie nu eenmaal geen Tony’s Chocolonely, en ze keren er elke dag naar terug: “Je ‘Why?’ helpt je om het ondernemen vol te houden”.

“Als je denkt dat iets kleins het verschil niet kan maken, probeer dan maar eens een kamer te delen met een mug.” - Ynzo Van Zanten

En Jacco van der Kooij? Die vindt een duidelijke missie en visie broodnodig voor dat next gen talent.

“The next generation is looking at their boss: do they have the same views as me? They look at you beyond work, and if they don’t like it, they’re out. You are their representation.” - Jacco Van der Kooij

#3: Een bedrijf run je zelden alleen

Een sterk bedrijf is een sterk team. Dat bouw je niet zomaar.

Volgens ervaringsdeskundige Ann Wauters bouwen succesvolle teams op vertrouwen, constructieve conflicten, betrokkenheid en verantwoordelijkheid. Maar let op: daarvoor heb je mensen nodig die zich laten coachen. Durf dus een open feedbackcultuur opzetten waarbij goede én slechte prestaties onder de loep worden genomen. Daarmee krik je zowel het individuele niveau op als dat van je team.

Wat als het toch niet botert? Aarzel dan niet om een moeilijke maatregel te nemen, aldus Jürgen Ingels: de kost van een slechte aanwerving is 3x het salaris.

Wil dat zeggen dat je continu mensen moet aanwerven? Tuurlijk niet. Schoenen Torfs gaat bijvoorbeeld regelmatig buiten de grenzen van de eigen organisatie op zoek naar frisse ideeën of een ander perspectief: “We zijn niet slecht in wat we doen, maar superinnovatief zijn we niet. Dus innovatie zoeken we voor een stuk buiten het bedrijf.”

Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde bevestigden dat je als ondernemer of als team nooit alles zal kunnen. Focus is dus van het grootste belang:

“Partner up! Zoek uit waar je zelf echt goed in bent, en focus daarop. Zoek voor de andere dingen goede partners waarop je kan vertrouwen.” - Dries Henau & Yuri Vandenbogaerde

Sommige partnerships liggen letterlijk op de loer. Zo creëerde Eline De Munck meer buzz rond Odettes Lunettes dankzij een getalenteerde persvrouw, rechtstreeks uit haar netwerk geplukt. “Ondernemers hebben vaak een goed netwerk, maar durven het onvoldoende aanspreken.” Partner up!

#4: Onderschat de kracht van je bedrijfscultuur niet

Staan je missie en waarden stevig in hun schoenen, dan kan je ook met je bedrijfscultuur het verschil maken. En nog geen klein beetje, dixit Wouter Torfs"Als bedrijf mag je nog alle juiste keuzes maken. Als je cultuur niet juist zit, is de rest waardeloos."

Dankzij die cultuur heerst bij Schoenen Torfs een mindset die bedreigingen omzet in kansen - zoals de komst van e-commerce.

Het is ook dankzij die cultuur dat Schoenen Torfs de service blijft bieden waar ze om bekend staan. De prijzen voor Beste Werkgever en Beste Winkelketen zijn dan ook aan elkaar gelinkt:

“Als je wil uitblinken in service, dan moeten je servicemedewerkers je bedrijf als een ‘great place to work’ beschouwen.” - Wouter Torfs

Jürgen Ingels organiseert dan weer pitch-wedstrijden in de stijl van BBC’s Dragon’s Den om teams te motiveren hun ideeën te delen. Daarnaast geloof hij ook wel in work hard, play hard:

“Use a bar as a meeting place.” - Jürgen Ingels

Salesgoeroe Jacco van der Kooij wond er geen doekjes om: “Employing next-gen people is not a nice-to-have, but a lifeline for your business. If you don’t have a number of new-generation people in your team, you won’t make it.”

Jonge talenten motiveer je niet met geld, noch met een pooltafel of een dure koffiemachine. Zij eisen een cultuur die persoonlijke groei stimuleert.

Jacco’s voorstel: micro-promoties, om die moeilijke periode op te vangen na 6-9 maanden:

“What you must do: micro-promotion. New people don’t want to be in the same position after 9 months. They don’t really want to make more money, but they want a new title.”  - Jacco van der Kooij

#5: Groeien doe je zo

Er was op Work Smarter wel meer te doen rond groei, in al zijn facetten en uitdagingen.

In verschillende groeifasen van je bedrijf heb je verschillende mensen nodig, aldus Jürgen Ingels. Zijn tip? “Change a winning team”. Want als je alles nog moet leren, ga je niet snel genoeg vooruit.

Om te groeien, moet je je vanzelfsprekend onderscheiden van de concurrentie. Duval Union Consulting-oprichter Carole Lamarque daagde het publiek uit na te denken over hun ‘Unfair Advantage’: wat maakt hen “extreem uniek, onkopieerbaar en consistent eigenzinnig”?

Voor Jacco van der Kooij draait groeien vooral om slimmer werken, niet méér werken: 10% beter doen op 7 vlakken is een pak slimmer dan dubbel zo goed proberen doen op één vlak.

Natalie De Ceulaer, CFO bij Fortino en auteur van ‘What The Fund’, sprak over leasing, factoring en financiering in alle kleuren en vormen. Zij brak een lans voor bootstrapping - ofte zelffinanciering - maar gaf ook aan dat wie uitsluitend met eigen geld wil internationaliseren of een nieuwe sector aanboren, zijn eigen groei afremt.

“Ik ben in feite gewoon een ondernemer die graag geld wil verdienen en een mooi bedrijf uitbouwen. Ik heb nog nooit een server geïnstalleerd.” - Jonas Dhaenens

Natalie schetste een theoretisch kader, en Jonas Dhaenens vulde dat netjes in de praktijk in. Niet toevallig op de Growth-stage bracht de Combell-CEO een openhartig verhaal over 20 jaar Combell, en zijn “beetje agressieve groeistrategie”.

Jonas’ verhaal begon met een vleugje fake it till you make it vanuit de slaapkamer, maar versnelde dankzij slimme acquisities en actieve aandeelhouders. Al tussen 2002 en 2008 nam Combell bijna elk jaar een bedrijf over: “Ik ben altijd mijn groei beginnen accelereren door overnames.”

Maar overnames kan je niet betalen zonder organische groei. Daarvoor heb je getalenteerde medewerkers nodig: "Als je ambitieuze mensen wilt houden, moet je als bedrijf superambitieus zijn. Een van de belangrijkste factoren van organische groei, is zorgen dat je human capital blijft."

Om dat menselijk kapitaal aan te sturen, koos Jonas resoluut voor performante leiders:

“Ik wil geen managers aan boord trekken, ik wil enkel maar teamleads, mensen die het voorbeeld geven.” - Jonas Dhaenens

De internationalisering van Combell was trouwens het eerste moment dat Jonas een externe investeerder aan boord haalde, om de groei te versnellen. Quod erat demonstrandum, Natalie!

#6: De toekomst is digitaal…

Met zoveel toekomstgerichte ondernemers in Flanders Expo was digitaliseren een populair onderwerp.

De grootste voortrekker was, niet verrassend, Google CEO en fervent techno-possibilist Thierry Geerts. De auteur van ‘Digitalis’ predikte een duidelijke boodschap: Belgische ondernemers moeten digitalisering omarmen.

“Vergis u niet, we zijn vandaag niet zozeer Belgen of Vlamingen. We zijn allemaal inwoners van Digitalis, met 4 miljard geconnecteerde gebruikers. Onze hoofdzetel is de smartphone.” - Thierry Geerts

Zelfs wie bang is voor AI en machine learning, heeft dankzij onder andere Waze of Google Translate al geprofiteerd van die moderne technologie.

Toch zijn er nog heel wat ondernemers voor wie Vlaanderen de wereld is, aldus Thierry. Hun (potentiële) klanten zijn online, maar zij niet. En dat is een probleem: "76% van de bedrijven die in 2018 failliet gingen, hadden géén website."

Hij ziet 3 vereisten van de nieuwe economie: alles moet eenvoudig, snel en gepersonaliseerd zijn. Slaag je daar niet in, dan word je het slachtoffer van disruptie.

Ook Wouter Torfs gelooft sterk in digitalisering, en vooral in mobile-first: smartphone-aankopen zorgen voor 34% van de markt in België, 54% in Nederland, en een indrukwekkende 80% in China. En of de toekomst mobiel is.

Jürgen Ingels had het voornamelijk over digitalisatie in een zakelijke context. Hij tipte digitale tools als een katalysator van productiviteit en efficiëntie, essentieel voor het runnen van een goed bedrijf: “De meest succesvolle bedrijven zijn zij die tijd kunnen reduceren.” We hadden het zelf niet beter kunnen zeggen.

#7: Digital = human

Bovenal moet technologie de mens dienen. “Wie zich verliest in technologie, maakt een fout. Je moet technologie gebruiken om menselijk werk te doen”, aldus Thierry Geerts. Digitale hulpmiddelen helpen bedrijven te beantwoorden aan de eisen van de nieuwe economie: snel, eenvoudig, gepersonaliseerd.

WS_BE_19__Website_Blog_WS2019ImportentThemesAndQuotes19-1

Wouter Torfs deed lustig mee met het 1-2tje: het gaat niet om de beste technologie, maar om de technologie die je klant en je medewerker dient. Dat hoeft niet altijd het ingewikkeldste of meest vooruitstrevende te zijn. “In digitale disruptie mag je vooral je basismissie niet vergeten: liefde voor de klant.”

Sowieso blijft Schoenen Torfs investeren in fysieke winkels, om de geloofwaardigheid en vertrouwen bij het personeel niet te verliezen. Ook Eline De Munck combineert met Odettes Lunettes offline pop-up stores met onlinewinkels, en werkt samen met geloofwaardige partners zoals gerenommeerde opticiens.

#8: Droom (& denk) groots 

Tot slot moeten ondernemers toekomstgericht denken, en durven dromen.

Eline De Munck is daarvan een prima voorbeeld. Vorige maand vond in New York de befaamde modeshow van ontwerper Ozwald Boateng plaats. Hij koos voor brillen van Eline De Munck, en ook acteur Jamie Foxx werd met een exemplaar op de neus gespot. Met Odette Lunettes gaat Eline nu dan ook resoluut voor world domination. “Het is belangrijk dat je gelooft in jezelf en wat je kan bereiken.”

Per slot van rekening draait ondernemen rond passie, zo zei Jürgen Ingels: “Haal plezier uit wat je doet. Je bent ongeveer 50 jaar productief op de wereld, gebruik je tijd dus zoals jij wil.”

Of zoals Thierry Geerts het verwoordde:

“We dromen te klein. Laten we terug dromen zoals in de vorige industriële revoluties.” - Thierry Geerts

Op 5 november organiseert Teamleader de Nederlandse editie van Work Smarter.

Meer leren over efficient leiderschap van Ben Tiggelaar, duizenden euro's besparen volgens de methodes van Annemarie van Gaal, een duidelijke strategie durven kiezen en daarvoor te gaan van Alexander Ribbink en meer leren over de wat je de komende maanden van Teamleader kan verwachten van onze CEO Jeroen de Wit? Dat en nog veel meer presenteren wij aan jou op Work Smarter in Utrecht.

Onbeperkt netwerken

Tijdens Work Smarter kun jij netwerken met 600 ondernemers van mkb-bedrijven en vooraf afspraken met elkaar inplannen voor tijdens het event. Wij faciliteren de netwerkmomenten tijdens de pauzes, uitgebreide lunch en (een iets minder gezonde) maar wel gezellige borrel.

Stel al jouw Teamleader vragen 

Wij kunnen ons voorstellen dat je met vragen zit over hoe je ons systeem wel optimaal genoeg hebt ingericht of dat het efficiënter kan. Tijdens Work Smarter zijn collega's van product, support en customer succes aanwezig, zodat jij fysiek al jouw vragen aan ons kan stellen over jouw account en direct kunnen helpen. 

 

Hier wil jij toch bij zijn? Koop nu een Work Smarter ticket!.



Kom op 5 november naar Work Smarter